SELGER: Petter Antonsen har skrevet kontrakter med flere verft, noe som gjør at Sleipners kapasitet i Fredrikstad er sprengt.

Når vekst har blitt et problem

Petter Antonsen selger baugpropeller til verft, men fått et problem. Produsenten Sleipner har vokst ut av sine fabrikklokaler.

Publisert Sist oppdatert
NEDSENKBAR: Båtene blir bredere og flatere, noe som gjør det mindre egnet for propell i tunnel.

– Seilbåtmarkedet er godt, og vi har vunnet markedsandeler. Nå leverer vi til alle de store, bortsett fra Hanse, forteller Petter Antonsen som stilte ut under Öppet Varv i helgen på Orust. Der var han den eneste norske utstilleren.

– Öppet Varv er en viktig messe for oss. Her møter vi seilinteresserte kunder. Jeg kjenner ikke messen i Marstrand, så jeg kan ikke uttale meg om den, men jeg opplever at vi får mye igjen for å være i Ellös, sier Antonsen.

LES: Manørering med to ror (+)

Alle skal ha

– Nå leveres alle Hallberg-Rassy med baugpropeller, og stadig flere skal ha propell bak også. Skrogene blir flatere, og det gjør at nedsenkbare propeller overtar for den klassiske tunelløsningen, forklarer Antonsen. Stadig flere båter for to ror, og disse krever fart for å svinge. Det gjør baugpropell viktigere.

Voksesmerter

Nå leverer Sleipner også utstyr til Beneteau, og med gunstig valuttakurs, så har Sleipner en hyggelig vekst, problemet er bare at de stanger i taket, praktisk talt.

– Sleipner har kjøpt tomt i Fredrikstad med tanke på å ekspandere, men på tomten er det en trevarefabrikk fra 50-tallet som vi ikke får rive, dermed får vi heller ikke bygget. Nå er jeg redd for at vi ikke vil klare å levere alle bestillingene vi får, sier Antonsen. Han er frustrert over byråkratiet, og frykter at produksjonen må flagge ut.

LES: Fortøy båten med propeller både foran og bak. (+)

 

 

KONTROLL: Sleipners variant med trinnløs fartsjustering av baugpropellene er en etterspurt løsning.