Bavaria 38 Cruiser vs Beneteau Oceanis 37

BRYTER?REGLENE: Sikkerhetsbestemmelsene for regatta bør følges av turseilere også. Plast på rekkewiren som kan skjule skader er forbudt. Ta det vekk selv om det er penere.
I?MONACO: Båten har som Bavaria polyesterfall som strekker seg og stadig må etterstrammes.

Familieseilerduellen

Test fra Arkivet, publisert i Seilas 3-2008. Båter rundt 37-38 fot selger best i Norge. Både Bavaria og Beneteau har kommet med nye modeller som vi spår vil bli blant bestselgerne i 2008. Vi har prøveseilt Bavaria 38 og Oceanis 37.

Publisert Sist oppdatert
SMART:?Oceanis har en lukeløsning hvor hele lukkingen får plass under hytta.

Turseilere i denne klassen har  som regel tre lugarer, stor bysse og skikkelig ståhøyde. Perfekt for familieseiling. Båtene er også håndterlige uten kostbare hjelpemidler, og de har en pris som er oppnålig for mange norske familier. De testede båtene er egentlig svært like. Begge båtene scorer på en flott salong, en stor forpigg og gode seilegenskaper. Det er kun detaljer som skiller. På noen områder er Bavaria sterkest mens på andre Oceanis. Hvilken båt som er best er derfor en smaksak.

Nye modeller

Oceanis 37 er bygget av verdens største seilbåtverft, Beneteau. Det franske verftet var først ute med effektiv masseproduksjon som førte til lav pris, en strategi som også Bavaria følger. Bavaria er det verftet som har klart å senke prisen mest, men Beneteau har også forbedret effektiviteten de siste årene og er blitt enda mer prisgunstige. Oceanis 37 hadde verdenspremiere under Båter i Sjøen i høst, mens Bavaria 38 ble vist for første gang under messen i Hamburg i oktober. Oceanis 37 overtar fra Oceanis 373 Clipper, som ble lansert i 2003, mens 38-fotere fra Bavaria overtar fra 37-foteren som ble lansert så sent som i 2005. Mens Bavaria 38 nærmest er en oppgradering, er Oceanis 37 en båt med et helt nytt ut-trykk, og båten har fått en enda lavere pris.

Attraktive båter

Bavaria har oppgradert alle sine modeller under 40 fot. Båtene har fått mer stuerom, smartere løsninger og en ny cockpitløsning. Standarden har blitt hevet, og båten har blitt et enda bedre kjøp. Når den nye 38 foteren kom fikk den samme pris som 37-foteren hadde i starten. Oceanis 373 Clipper var en meget moderne båt når den kom på markedet og hadde mange ideer som Bavaria senere har kopiert som store vinduer i taket på hytta og ekstra stor ståhøyde. Oceanis 373 Clipper var en fornuftig turseiler, men båten var litt for dyr for massemarkedet. Nye Oceanis 37 er over 200.000 kroner billigere, og har fått mye av stylingen til de store Oceanis-ene som har solgt meget bra i Norge. Normar melder om kraftig økning i etterspørselen etter 37-foteren. Men hverken Bavaria eller Oceanis er så innovative at de setter sine konkurrenter i skyggen.

Gode seilbåter

Moderne turseilere har et skrog som vi tidligere kun så på regattabåter. Begge de testede båtene har moderne linjer som gir dem lang vannlinje og minimal motstand gjennom vannet. Vi har ikke seilt båtene mot hverandre, men vi har fått et ok bilde av seilegenskapene. Oceanis har vi fått seilt mest; første gangen prototypen uten for Son i september og andre gang i Monaco i februar. Begge gangene i god seilvind. Bavariaen fikk vi seilt under flotte forhold utenfor Bergen i februar. 

Oceanis 37 er en fot kortere enn Bavaria, nesten et tonn lettere, men nesten 400 mindre vekt i kjølen. Båtene har nesten like mye seil. Det vil nok gi Oceanisen bedre lettvindsegenskaper, mens Bavarien raskere i mye vind. 

Bavaria 37 var en grei seilbåt, og vårt inntrykk er at 38-foteren seiler ett hakk bedre. Turseilere i denne klassen krysser 40 grader opp mot vinden, og seiler rundt seks knop i fin bris på kryss. Med gode seil, foldepropell og riktig trim kan du kanskje øke farten til litt over 6,5 knop. Seiler du raskere enn det, seiler du for lavt.

Riktig trim

Vår erfaring fra stortesten av 40-fotere i fjor høst var at båtene seilte svært likt. Det gjør nok båtene i 37-38 fotsklassen også. Rormann, trim og ikke minst utstyr var helt avgjørende for farten på båten. Vannlinjelengden spiller også mye inn på «toppfarten». Alle båter har en skroghastighet som er et resultat av vannlinjelengden. På båter i denne størrelsen vil skroghastigheten ligge på litt under åtte knop. Når båten nærmer seg denne hastigheten øker vannmotstanden betydelig. Seiler du raskere så halvplaner skroget. Skal du ha en velseilende turseiler er det viktigere å få gode seil og foldepropell. Optimal trim på båten er også viktigere enn båtmerket. 

Under dekk

Båtene er også temmelig like under dekk. Begge har en klassisk innredning med en enorm salong, og en stor forpigg. Oceanisen en fot kortere, men innredningsmessig like stor. Ståhøyden er nesten to meter på begge båter. Beneteau har ofret litt av kartbordet og satt det feil vei som en del av salongen. Det har frigjort plass uten at funksjonen har blitt særlig redusert. Det gjør at Oceanisen kan ha toalettet ved nedgangen fra cockpiten, noe som er en fordel for bruk i sjøen. Begge båtene kan leveres i tolugars versjon, men vi har seilt dem med tre lugarer. Alle køyene  er to meter eller mer på begge båtene. Det er først på tolugar-versjonen at toalettet blir imponerende stort på begge båtene. 

Produksjonsmetode 

Rasjonell produksjon gjør prisen lav på begge båtene. Beneteau lager sine fleste skrog i enkelt laminat. Det vil si kun et tykt lag glassfiber. Bavaria lager både skrog og dekk i sandwichkonstruksjon. Det vil si et ytre og indre lag med glassfiber med skumkjerne i mellom. Sandwichlaminat gir et stivere skrog i forhold til vekt, men skal det være noen vektbesparelser må ytre laminat være så tynt at det blir mer utsatt for slag og slitasjeskader. Derfor har nesten alle båter enkeltlaminat under vannlinjen. Vekten på Bavaria tilsier at de ikke har spart på laminatene; båten veier nesten ett tonn mer enn Oceanis 37. Begge båtene har sandwich-dekk, men dekket på Oceanis er mer avansert produsert. Det er støpt mellom to former som gjør at det får en vektbesparelse på 15 prosent i følge produksjonsjefen Alexis Grange. Foruten at båten blir lettere, vil også tyngdepunktet bli lavere. Denne støpemetoden kalles injeksjonsstøp og  blir nå brukt på av en rekke franske verft. Her ligger tyskerne litt etter.

Utstyr og ekstrakostnader

For begge båtene må du regne med minst kr 100.000,- ekstra før du kan seile. Annonsert pris er uten frakt, bunnstoff og rigging. Bavaria er litt billigere i transport, mens prisen på rigging og bunnstoff er svært lik.

Bavaria er litt bedre utsyrt. Den har teak i cockpit, tridata og vindinstrumenter, microbølgeovn og landstrøm standard, mens Oceanis har lazy-jacks og rod-kick og varmtvann som standard. Prisen på utstyrslisten er ganske lik på begge båter, på noe er Bavaria billigst, på annet Beneteau. 

De fleste velger å utstyre båten med varmeapparat, sprayhood, kartplotter, autopilot og varmtvann. Da blir prisen gjerne kr 200.000 ekstra.

For motor

Oceanis har Yanmar med rett propellaksel, mens Bavaria 38 har Volvo med seilbåtdrev. Begge med rundt 30 hester som holder fint for størrelsen. Testbåtene hadde foldepropell. Lydnivået var behagelig på begge båter. Det var heller ingen overraskelser under manøvreringen. Toppfart for motor var rett under åtte knop.

 

 

Kommentar

Havseiler eller ikke

Seilbåt-produ-sentene som lager båter for massemarkedet utvikler båter som er bedre i havn på bekostning av egenskapene på havet. Det er lenge siden vi så båter innredet for havet, men nå blir også båten over dekk mer tilpasset livet ved brygga. Cockpitløsningen er et eksempel på det. Ved å heve cockpiten blir volumet under større, men beskyttelsen av mannskapet dårligere. Men folk flest seiler kun i fint vær, og trenger ikke solide havgående seilbåter som ville koste det dobbelte. Ingen av de testede båtene var komfortable bak rattet på kryss. På dette feltet bør verftene utvikle sitt produkt. Her er de svenske verftene bedre. Men du verden så flotte cockpitene på testbåtene er for en kveld i Middagsbukta!.

Men alt har ikke blitt dårligere med hensyn til sikkerheten på havet i moderne båter. Fra cockpiten på moderne båter renner vannet rett ut akter. Det er bra. Nye båter har en bedre balansert styring som gjør seilingen på havet mindre slitsom. Moderne skrog fungerer også mye bedre i medvindseiling. I store bølger er det en stor fordel at båten surfer. Når tunge desiplementskrog setter utfor i en stor bølge vil båten begynne å bli vanskelig å styre når farten blir for stor. En båt som planer derimot vil gå på skinner, og få økt skrogstabilitet. 

Oceanisen fikk vi seilt i krappe vonde bølger i 20 knops vind. Båten var overraskende tørr i cockpiten. Vi likte også løsningen for flåten i hekken. En sikkerhetsdetalj som en dag kan komme til nytte. Alle seilbåter over 30-fot får CE-kategori A ,som sier at de egner seg for bruk på havet. Jeg skulle ønske det var en gradering i denne kategorien som gjorde at båtprodusentene tilstrebet å lage båter med økt sikkerhet på havet, og som gjorde det enklere for båtkjøperne å velge en riktig båt for sitt bruk.

Greit nok at folk flest ikke vil betale for store vinsjer og kvalitetsutstyr som de sjelden vil bruke. men jeg skulle gjerne sett at verftene var flinkere til å tilby oppgraderingspakker. Som større vinsjer på Bavaria, og tyskerskjøte på Oceanis.

Axel Nissen-Lie

 

Bavaria 38 Oceanis 37
Lengde 11,72 m 11,47 m
Skroglengde 11,45 m 11,11 m
Bredde 3,90 m 3,91 m
Vekt 7 200 kg 6 354 kg
Ballast 2 100 kg 1 770 kg
Dybde 1,95 m 1,90 m
Storseil 65 kvm
Genoa 33 kvm
Drivstoff 150 l 140 l
Vann 210 l 346 l
Motor 27 hk 30 hk
Pris kr 930 00 kr 970 000
Ekstrautstyr
Sprayhood 18 250 15 410
Varmeapparat 27 125 34 900
Elektronikk* 28 625 44 310
Ankervinsj 10 000 17 640
Rullemast 17 875 5 950
Foldepropell 18 250 19 340
Varmtvann 11 375 std
Landstrøm std 17 640
VHF & antenne 9 125 8 970
KONSERVATIVT:?Bavaria tenker og lager tradisjonelle kartbord.
GODT?UTSTYRT:?Bavaria 38 lokker med microbølgeovn som standard.
PRAKTISK:?Oceanis har laget en smart løsning for plassering av flåten.