VINNERE: Bilde fra Årets Båt i Europa-utdelingen i 2020.

Båtbransjens «Oscar» på fredag

Årets Båt i Europa deles vanligvis ut på Boot i Dusseldorf, i år blir det digitalt.

Publisert

De fem prisene til de beste nye seilbåtene skulle egenlig vært delt ut lørdag kveld, i stedet blir det en digital sending du kan se på SEILmagasinet fra kl 11.00.

Juryen, hvor SEILmagasinet er med, testet 17 nominerte båter. Testene foregikk i Kiel, Cannes og i La Rochelle i høst. Tidligere har testingen forgått på ett eller to steder, men Covid-19 gjorde at vi måtte endre rutiner.

I utgangspunktet var 22 båter nominert, men Covid-19 gjorde at tre båter ble forsinket, og ikke kunne delta under prøveseilingen. Det gjorde Dragonfly ensom i klassen for de raske seilbåtene.

Nominerte seilbåter

Familieturseilere

FOLKEBÅTEN: Bavaria C42 har alt en familie trenger for en komfortabel ferieseilas. Økt bredde gir ikke bare mer volum, men også høy stabilitet. Allikevel rapporteres det om gode seilegenskaper.
FRANSK ALTERNATIV: Beneteau har lånt skrogformen til Jeanneau og utviklet en ny 40-foter. Båten kan leveres med fire lugarer og to bad, men koster litt mer enn sine konkurrenter.
GRAND TOURISIMO: Elan lanserer sin andre modell i GT-serien, en serie som skal tilby både komfort og fart. Elan GT6 på 50 fot er skapt med designhjelp fra Porsche.
VOLUM: Bali Catspace tar brukerne på alvor, og drar katamarankonseptet mot enda mer plass og komfort. Det betyr høyere fribord og overbygg.
TO SKROG: Excess 11 er første helt nye båt fra det ferske Beneteau-merket. De to første modellene hadde skrog arvet fra Lagoon. Excess 11 har fått god mottagelse og er en av få moderne katamaraner under 40 fot.

Luksuriøse seilbåter

SVERIGE: Hallberg-Rassy 40c imponerte under vår vintertest mot slutten av 2019. Nå skal juryen i Årets Båt i Europa sette sine kritiske øyne på båten.
HOLLAND: Contest 55 CS er en luksuriøs dekkshusbåt med sentercockpit. Båten ble lansert under messen i D­üsseldorf i januar.
TYSKLAND: Moody 41 DS bygger videre på verftets dekkshuskonsept, nå i et mer kompakt skrog.

Langturbåter

NYE IDÉER: Pegasus 50 er en ny båt fra et nytt slovensk verft. Initiativtakerne har erfaringer fra Shipman, men denne modellen er utviklet for langtur og bruker bilde fra Nord-Norge i sin markedsføring. Båten har ideer fra Beneteau Sense med en dyp cockpit.
TRAKTOR: Boreal er kjent for bunn solide langturbåter i aluminium. Deres nyeste modell har fått en mer moderne cockpit, men den faste sprayhooden er beholdt.
ALUCAT: Garcia er kjent for sine ekspedisjonsbåter i aluminium. Explocat 52 er en katamaran i aluminium, et unikt produkt i et sterkt og lett materiale.
NY STIL: Ovni er kjent her hjemme, men verftets nye stil er litt fremmed. Den nye 40-foteren har fått høyt fribord og mer volum, både i baugen og akter. Båten har også fått deler av ballasten flyttet fra bunnen av skroget til kjølen.

Spesielle seilbåter

UTSOLGT: Saffier er kjent for elegante og raske dagseilere. Deres nye 27-foter er en videreføring av verftets 33- og 37-foter, som begge har imponert med suverene egenskaper. Verftet har merket en enorm etterspørsel, fordi mange rike ikke kan reise til sin yacht i Middelhavet, men vil ha et leketøy lokalt.
ELEGANT: Toufino er kjent for de lekreste dagseilerne med klassiske detaljer. Nye 9.7 har fått et mer moderne skrog, men det elegante trearbeidet i cockpiten er beholdt.

Performance Cruisers

FART: Dragonfly 40 er båten for seilere som vil raskt frem. Fartsegenskapene skal være suverene, også for motor, samtidig som båten har det meste av komfort.