Bavaria C38 seiler
En av de viktigste nyhetene for 2021 er alt sjøsatt. Nyheten er på vei til Norge.
Bavaria C38 er en nedskalert utgave av C42 som ble lansert under messen i Dusseldorf i januar. Den nye 38-foteren skulle vært vist frem i januar 2021, men messen i Dusseldorf er utsatt til april. SEILmagasinet testet C42 i oktober, og ble imponert over både seilegenskapene, samt volumet under dekk. 40-foteren oppleves som en 45-foter. Nye C38 har et skrog på 36 fot, men er 39 fot med baugspryd. Båten er 3,98 cm bred, bredden til en 40-foter.
Bavaria C42 kan du få for 3,5 millioner, nye C38 kan du få for 2,6 millioner kroner.
Samme oppskrift
C38 kommer standard med to lugarer og ett bad, men kan leveres med tre lugarer og to bad. Planløsningen er lik som på C42, men har krympet noen centimetere her og der.
Vi seilte C42 i vind mellom 4-6 m/s og ble imponert over farten. En av grunnene er båtens høye mast og store seilareal.
Også C38 får mye seil, et areal tilsvarende en 40-foter. Masthøyden er hele 18,75 meter, storseilet 46 kvadratmeter, og forseilet 35 kvadratmeter om man velger de største alternativene.
Båten får den samme skrogformen som C42, men knekkspant, og mye volum i forskipet. Det gir mer plass under dekk, og høyere skrogstabilitet.
Cockpiten på C42 var enorm. Det blir den også på C38, bare litt kortere. Benkene har en antydning til L-form. Det er satt av plass til seks vinsjer, fordelt rundt om i cockpiten. Med vinsjer bak ved rormannen er det mulig å styre båten og samtidig trimme seilene.
Men vekten er høy. Båten veier over ni tonn, bare 600 kilo mindre enn C42.