Bavaria, bedre enn ryktet
Det er ikke bare produksjonsvolumet som imponerer hos Bavaria. Tempoet i utviklingen av nye båter er også svært høyt. Konseptet er stadig det samme: Mest mulig bobåt for pengene. Men nå vektlegges seilegenskapene sterkere. Og de nye modellene har mange detaljforbedringer. Vi har prøveseilt årets tre nyheter.
Det blir mye Bavaria i Seilas synes du kanskje. 36-foteren ble testet i nr. 1 i år, og her kommer tre andre. Det skyldes selvsagt at nyhetene kommer tett fra en av Europas, og vel i dag; verdens største båtfabrikker. Bavaria har også i mange år vært markedsledende innen turseilbåter i Norge. Og jeg tror også jeg har leserne med meg når jeg påstår at Bavariabåtene er noe de fleste båtfolk prater om og har bestemte oppfatninger av.
Rykter og myter
Fortsatt er det liv i de mange ryktene om hvor dårlig bygget Bavariabåtene er. Feste av dekket til skroget er for dårlig, båtene er for lett bygget og tåler ikke hardt vær utenskjærs, går du på grunn blir skadene inne i båten alvorlige, vinsjene er for små i forhold til seilene, båtene blir dyre etter at du har plusset på alt det nødvendige utstyret som ikke leveres som standard, osv. Det er mange som holder liv i ryktene. Ikke bare blant konkurrentene som har vanskelig for å forsvare sine høye priser, men også fra eiere av andre og langt dyrere båter. Vi har jo alle hørt at man får ikke mer enn det man betaler for her i livet.
Det pussige er at du skal lete lenge for å finne en Bavaria-eier som har noe å klage over. Nei vel, de er jo som alle andre båtfolk, myrsniper som skryter av eget valg og sjelden vil innrømme å ha tatt feil. Kanskje det, men jeg har heller aldri truffet en båtjournalist som har kunnet gå god for noen av ryktene. Det hadde vært en god nyhet å kunne avsløre et aller annet juks med Bavariabåtene. Jeg har hørt si at vi er redde for å si noe stygt om våre annonsører. Langt de fleste båtjournalistene har nok større lojalitet til leserne og sin egen profesjon enn til annonsørene.
Hva er årsaken?
Hvordan kan da Bavarias suksess forklares? Den skyldes selvsagt mange ting; dyktig ledelse og høyt motiverte og hardt arbeidende medarbeidere, industriell og meget rasjonell produksjon, store serier og ekstrem standardisering, vellykket produktutvikling og markedstilpasning, men kanskje først og fremst: Billige innkjøp, ingen finanskostnader og god markedsføring. Bedriften har tjent penger helt siden starten og overskuddet er pløyet tilbake. Utbyggingen av fabrikken og investeringene i avansert verktøy er betalt av egne midler. Og så er det neppe noen båtprodusent i verden som får så store innkjøpsrabatter som Bavaria.
Men ikke noe tre vokser inn i himmelen som kjent. Bavaria innså tidlig at de ikke kunne fortsette å vokse ved bare å bygge trauste og billige familieturbåter fra 30 – 50 fot. Derfor oppførte de en svær ny hall og satte i gang med motorbåter. Nå er de allerede blant de største der også. Og i år starter byggingen av de første IMS-båtene, seilbåter for regattafolket og alle de andre som helst vil ha en båt som seiler fra de fleste på feriesjøen. Det skal bli en hel serie av «Match«-typen også.
Det nye på testbåtene
Ved første øyekast er det vanskelig å få øye på noe som skiller de tre nye modellene fra resten av Bavarias båter. Likevel er det ganske vesentlige forskjeller: Nyskapningene er lettere bygget, fyldigere i akterskipet og har flere smarte detaljløsninger i innredningen. Jeg mener også at seilegenskapene er forbedret. I alle fall var båtene jeg fikk seile under ulike vindforhold utenfor Palma, Mallorca, overraskende raske og morsomme å seile. Det skal da hurtig legges til at vi hadde gode Elvström-seil som man må betale ekstra for.Vi hadde også med en av de dyktigste seiltrimmerne fra seilloftet om bord. Dessuten hadde vi den dype blykjølen som også hører til tilleggsutstyret du må betale ekstra for.
De nye båtene skiller seg lite fra sin søstre og forgjengere hva materialbruk, standard og finish angår. Men bokomforten og det funksjonelle er videreført og til og med videreutviklet. Til tross for ulike størrelser, kan de tre båtene skjæres over en kam. De er gjennomsyret av de samme tankene og løsningene. Alle tre leveres med ulike innredninger, med to eller tre dobbelkabiner, 49-foteren sågar med en fem-kabiners variant.
Bavaria AC - 2003 modeller
- | Bavaria 38 | Bavaria 41 | Bavaria 49 |
Loa | 12,3 m 38’ | 12,55m 41’ | 15,4 m 49’ |
Skroglengde | 11,83 m | 12,22 m | 14,95 m |
Lvl | 10,25 m | 11,05 m | 13,1 m |
Bredde | 3,87 m | 3,99 m | 4,46 m |
Dypg. standard | 1,7 m | 1,7 m | 1,8 m |
Dypg. blykjøl | 2,0 m | 2,1 m | 2,1 m |
Depl. | 7,0 tonn | 8,3 tonn | 11 tonn |
Ballast | 2,1 tonn | 2,6 ton | 3,6 tonn |
Motor, standard | VP 2030 29 Hk | VP D2 55 Hk | VP TMD 78 Hk |
Vanntank | 300 l | 300 l | 650 l |
Dieseltank | 150 l | 150 l | 320 l |
Storseil m/spiler | 37,6 kvm | 41,3 kvm | 53,2 kvm |
Rullestorseil | 32,1 kvm | 35,25 kvm | 46,3 kvm |
Genoa | 45,8 kvm | 47,2 kvm | 70,1 kvm |
Mastehøyde | 17,05 m | 17,75 m | 20,0 m |
Pris std. fra verft | 947.175 | 1.203.000 | 1.950.000 |
Foruten å prute på innkjøpsprisene og trolig få alt fra motorer, rigg og alt det øvrige utstyret svært billig, velger Bavaria det rimeligste alternativ overalt så lenge det ikke går ut over det funksjonelle. Synes du vinsjene er et nummer for små for deg, kan du få større mot et pristillegg. Det samme gjelder for både motor og seil. Men det som bygges av Bavaria må du ta som det er. Det er tanker i plast (plassert akter og under køyene forut), dørk i imitert teak (et plastlaminat som gir god friksjon og er lett å holde rent), treinnredningen er i Sapeli mahogny, men mest mahognyfinér.
I overgangene mellom tremodulene og plastskroget er det benyttet en brun tetningsmasse, plastlister og mahognybrun maling. Det virker både amatørmessig og billig, men har gått igjen på alle Bavarias båter. På to av prøvebåtene var det skjemmende mispass ved belistningen øverst på hovedskottet i salongen, men ellers skal man være veldig pirkete og nøye for å finne noe å sette fingeren på.
Smarte hyller og skap
På alle modellene er det en rekke med skap langs sidene i salongen under dekk. De er kjekke i bruk under land, men kan være skumle å åpne under krenging, ettersom åpningen er fra undersiden. Smarte er også skapene til flasker og annet som er blitt til ved å utvide skottet mellom pantry og salongen og et par andre steder. Her står flaskene stødig, og de er enkle å få tak i. Dessuten gir de doble skottene et solid inntrykk.
De tre båtene har store og fornuftige toalettrom rett ned for leideren fra cockpit, etter min mening det eneste som duger i sjøen. I to-kabin versjonen av 38 og 41-modellene er også pantry plassert rett ned for cockpit og dessuten svært funksjonelt utformet. I tre-kabin versjonene av de to minste er pantry plassert langskips og med en ekstra benk til salongen, så nær at man får god støtte når man skal bruke byssa under seilas. I to-kabin modellene er plassen på motsatt side av salongen utformet som henholdsvis kartbord og TV-avdeling.