Solingen ble tegnet av båtkonstruktør Jan Herman Linge på 60-tallet, i 1967 og 68 vant den ISAFs konkurranse for ny olympisk tre manns kjølbåt til erstatning for 5,5 meteren. Allerede fra 1972 kom Soling med på OL-programmet der den holdt seg frem ...
Drake. Johan Ankers vinnerbåt fra 1929, i GKSS konkurranse for å få tegnet en relativt rimelig kjølbåt for unge seilere. OL-båt fra 1948 til 1972 og regnes som den eneste OL-båten som har beholdt sin popularitet utenfor lekene. I 2004 ble båtens 75 ...
Knarr . Den 9.28m lange Knarren er konstruert av Erling L. Kristofersen på slutten av 40-tallet som et rimeligere alternativ til Draken. Knarren seiles i dag hovedsakelig i Oslo/Drammens-området, Bergen, Danmark (Øresund) og i San Francisco (USA). ...
Oslojollen ble tegnet i 1937 av Erling H. Kristofersen og var den første senkekjølsjolle for norske juniorseilere. I en periode over nesten 30 år var Oslojollen den viktigste rekrutteringsbåten i norsk seilsport. Etter hvert fenget imidlertid mer ...
Killing. Sigurd F. Herberns lille kjølbåt var en ultramoderne liten kjølbåt som med sitt delte lateralplan lå langt forut for sin tid. Båten var synke- og kantrefri og «moro å seile i kuling» som det sto i annonser for båten på 50 og 60-tallet. ...
BB 11.1. nyttårsdag 1956 ble BB11 sjøsatt, og dermed så en av Norges største seilbåtsuksesser dagens lys. Hele 1300 av Borge Bringsværd 11 kvm kjølbåt ble produsert ved båtbyggeriet i Drøbak. 350 båter forble i Norge, resten ble eksportert til USA, ...
12,5 kvm.Tolvogenhalveren ble tegnet av Johan Ankers partner Christian Jensen rundt 1930 og ligner en liten Drake. Etter krigen fikk klassen en voldsom oppblomstring i Oslofjorden, og 12,5 kvm var i mange år vår mest populære juniorbåt. I dag er det ...
International One Design ble tegnet i 1936 av Bjarne Aas på bestilling fra amerikaneren Cornelius Shields som en 6-meter entype, for derved å få prisen ned. I alt er det bygd rundt 250 båter. I dag er det aktive miljøer på Bermuda, på USAs østkyst ...
Gambling 34 er en klassisk havkrysser, tegnet i 1970 av Jan Herman Linge, etter den daværende IOR-regelen, med et LYS-tall på 1.12. Linjene er tidstypiske med moderat bredde og karakteristisk IOR-bule midt på skroget.
Willing ble konstruert av Jan Herman Linge i på midten av 70-tallet, og båten ble produsert frem til 1980. Båten er like stor under dekk som Maxi 95 og har hele ni køyer. Båten ble levert med to riggversjoner, LYS-tallet er 1.07.
Eivind Ambles Hero 101 ble Norges mest populære selvbyggerprosjekt, trolig hjulpet av konstruktørens finfine 6. plass og beste norske plassering i VM for trekvarttonnere på Hankø i 1975. Hero Båt på Hurum hadde formene, og fra 1976 til 1980 ble det ...
Andungen kom til på 40-tallet da en gjeng Asker-gutter med nylig avdøde Jan «Mattis» Mathiesen i spissen bestemte seg for å lage halvdekket båt med 12-13 kvm seil som skulle være like rask og livlig som 12,5 kvm, men bare halvparten så dyr. Thorvald ...
Columbie 66 er en 22 fots havseiler med plass til mellom 1 og 23 personer om bord, ifølge klasseklubben. Båten, som er tegnet av Peter G. Lie i 1979, ble produsert frem til 1983.
Yngling ble tegnet av Jan Herman Linge i 1967 som en rekrutteringsbåt til den olympiske Soling-klassen. I 1979 fikk den status om internasjonal entype klasse av det internasjonale seilforbundet ISAF, som innebærer et årlig offisielt ...
BB11 i Kragerø. Foto Mikkel Thommessen

BB11 «Tidenes norske seilbåt»

Seilas´ lesere har talt. Etter at kampen de første ukene så ut til å stå mellom Soling og Drake, mobiliserte den aktive BB11 klubben sine medlemmer og klassen som i år fyller 50 år har fatt den best tenkelige jubileumsgave; Borge Bringsværds klassiske ungdomsbåt er kåret til tidenes norske seilbåt.

Publisert Sist oppdatert

Ingen norsk konstruert og norsk bygget seilbåt har oppnådd større utbredelse enn BB11. Båtbyggeren Borge Bringsværd som i en årrekke hadde bygget Sigurd Herberns populære Killing, mente at tiden etter hvert var inne for en større ungdomsbåt, men denne gangen bestemte han seg for å tegne båten selv. Første nyttårsdag 1956 ble den første båten sjøsatt fra Bringsværds båtbyggeri på Husvikholmen ved Drøbak. Ikke bare skapte han en velseilende båt med klassisk utseende og som kunne ta opp konkurransen med 12,5 kvm, Kutter og Andunge om juniorseilernes gunst, men Bringsværds rasjonelle byggemetode der båtene ble produsert over lest i serier på 25 båter og med maler til alle deler av båten gjorde at den også prisemessing kom svært gunstig ut. Kr. 5600 for fiks ferdig båt med seil og utstyr var også den gang svært rimelig og interessen for BB11 ble nærmest eksplosjonsartet.

Totalt ble det bygget 1300 båter, de fleste for eksport. BB11 ble vanlig i USA, Canada, Asia, Afrika og i de fleste land i Europa, men det var naturlig nok her hjemme at klassen slo best an. 350 båter ble solgt til norske seilere og på det meste var det over 100 båter med i landsregattaen som var de største regattaene på 50- og 60 tallet. Da måtte man for første gang dele klassen inn i flere puljer. Man kan trygt si at BB11 ble den første norske folkebåten.

Også Sjøforsvaret benyttet den som sin opplæringsbåt og ved Håkonsvern i Bergen var det på det meste 12 båter i bruk. Klassen hadde sin glansperiode i tiden 1956-68. Den var den siste store trebåtklassen vi hadde til Ynglingen overtok, også den ble i en periode produsert av Borge Bringsværd Båtbyggeri.

Mens Herbern med Killingen var tidlig ute med delt lateralplan, altså et undervannskrog der ror og kjøl var adskilt, gikk Bringsværd tilbake til et tradisjonelt langkjølt undervannskrog. Det gjorde BB11 retningsstabil og sjøsikker selv om enkelte nok mente at hans konstruksjon var et skritt i feil retning. I regatta ble båten seilt uten spinnaker og den kunne derfor lett seiles av et mannskap på to eller tre seilere. Mange av våre beste juniorer var innom BB11. Brødrene Wiik-Hansen, brødrene Lofterød, Jørgen Walle-Hansen, Jens Moestue, Tomm Murstad og andre dominerte klassen og man kan trygt si at klassen i en drøy tiårsperiode var den viktigste kjølbåtklassen for ungdom.

Da Yngling kom på banen tok det relativt kort tid før BB11 forsvant fra det norske regattabildet. Dermed ble mange båter satt på land og er først i de senere år kommet til heder og verdighet i forbindelse med oppblomstringen av interessen for klassiske trebåter. Da det etter hvert gikk opp for folk hvor mye båt man kunne få for relativt lite penger oppsto det miljøer, særlig i Horten, Brevik, Kragerø og Arendal der man på organisert vis startet med å sette i stand BB11 som mer eller mindre hadde forfalt gjennom år med glemsel og neglisjering, Denne interessen har ført til stiftelse av klasseklubb for BB11 som siden konstituerende generalforsamling 24. november 1991 har vokst til dagens 120 betalende medlemmer. Klassen har vokst jevnt og trutt og de siste fire årene har det vært holdt godkjente Norgesmesterskap. Årets NM som også skal markere jubileumsåret, går i Brevik i august og klasseklubben håper på et rekordfelt for nyere tid med rundt 60 båter på startlinjen. Også Kong Harald var invitert til dette mesterskapet som nok kolliderer med Kongens mange regattaer med den nye "Fram XVI".

Tekniske spesifikasjoner

Seilareal fokk/storseil 11m

LOA 6,18m

Breddde 1,78m

Dypg. 0,98m

Byggemateriale skrog mahogny

Byggemateriale rigg oregon pine

Kjølvekt 275 kg

Mannskap maks 3

BB11 oppnådde suverent størst oppslutning med mer enn 25% av stemmene. På 2 plass kom en annen juniorbåt som var tilsvarende populær både i før- og etterkrigstiden. 12,5 kvm ble tegnet av Chr. Jensen og seiles stadig aktivt i Risør og Ålesund. 15% av stemmene gikk i favør av 12,5 kvm.

Bjarne Aas klassiker IOD kom på 3. plass med 13%. Båten ble konstruert på amerikansk initiativ i 1936 og alle båtene bygget ved Aas´eget verft, Isegran ved Fredrikstad inntil den gikk over til å bli produsert i glassfiber. IOD seiles stadig aktivt også i Norge, men mest kjent er den fordi den benyttes når verdenseliten i matchseiling samles til de årlige regattaene på Bermuda. På de neste plassen kom Knarr med 11%, Drake med 10.9% og overraskende langt nede på listen, Soling med 9.7% av stemmene. Yngling oppnådde 4.9%.

Du kan lese mer om BB11 på www.bb11-klubben.com

Se bilder og les om de nominerte båtene under bildespesial