BB11 «Tidenes norske seilbåt»
Seilas´ lesere har talt. Etter at kampen de første ukene så ut til å stå mellom Soling og Drake, mobiliserte den aktive BB11 klubben sine medlemmer og klassen som i år fyller 50 år har fatt den best tenkelige jubileumsgave; Borge Bringsværds klassiske ungdomsbåt er kåret til tidenes norske seilbåt.
Ingen norsk konstruert og norsk bygget seilbåt har oppnådd større utbredelse enn BB11. Båtbyggeren Borge Bringsværd som i en årrekke hadde bygget Sigurd Herberns populære Killing, mente at tiden etter hvert var inne for en større ungdomsbåt, men denne gangen bestemte han seg for å tegne båten selv. Første nyttårsdag 1956 ble den første båten sjøsatt fra Bringsværds båtbyggeri på Husvikholmen ved Drøbak. Ikke bare skapte han en velseilende båt med klassisk utseende og som kunne ta opp konkurransen med 12,5 kvm, Kutter og Andunge om juniorseilernes gunst, men Bringsværds rasjonelle byggemetode der båtene ble produsert over lest i serier på 25 båter og med maler til alle deler av båten gjorde at den også prisemessing kom svært gunstig ut. Kr. 5600 for fiks ferdig båt med seil og utstyr var også den gang svært rimelig og interessen for BB11 ble nærmest eksplosjonsartet.
Totalt ble det bygget 1300 båter, de fleste for eksport. BB11 ble vanlig i USA, Canada, Asia, Afrika og i de fleste land i Europa, men det var naturlig nok her hjemme at klassen slo best an. 350 båter ble solgt til norske seilere og på det meste var det over 100 båter med i landsregattaen som var de største regattaene på 50- og 60 tallet. Da måtte man for første gang dele klassen inn i flere puljer. Man kan trygt si at BB11 ble den første norske folkebåten.
Også Sjøforsvaret benyttet den som sin opplæringsbåt og ved Håkonsvern i Bergen var det på det meste 12 båter i bruk. Klassen hadde sin glansperiode i tiden 1956-68. Den var den siste store trebåtklassen vi hadde til Ynglingen overtok, også den ble i en periode produsert av Borge Bringsværd Båtbyggeri.
Mens Herbern med Killingen var tidlig ute med delt lateralplan, altså et undervannskrog der ror og kjøl var adskilt, gikk Bringsværd tilbake til et tradisjonelt langkjølt undervannskrog. Det gjorde BB11 retningsstabil og sjøsikker selv om enkelte nok mente at hans konstruksjon var et skritt i feil retning. I regatta ble båten seilt uten spinnaker og den kunne derfor lett seiles av et mannskap på to eller tre seilere. Mange av våre beste juniorer var innom BB11. Brødrene Wiik-Hansen, brødrene Lofterød, Jørgen Walle-Hansen, Jens Moestue, Tomm Murstad og andre dominerte klassen og man kan trygt si at klassen i en drøy tiårsperiode var den viktigste kjølbåtklassen for ungdom.
Da Yngling kom på banen tok det relativt kort tid før BB11 forsvant fra det norske regattabildet. Dermed ble mange båter satt på land og er først i de senere år kommet til heder og verdighet i forbindelse med oppblomstringen av interessen for klassiske trebåter. Da det etter hvert gikk opp for folk hvor mye båt man kunne få for relativt lite penger oppsto det miljøer, særlig i Horten, Brevik, Kragerø og Arendal der man på organisert vis startet med å sette i stand BB11 som mer eller mindre hadde forfalt gjennom år med glemsel og neglisjering, Denne interessen har ført til stiftelse av klasseklubb for BB11 som siden konstituerende generalforsamling 24. november 1991 har vokst til dagens 120 betalende medlemmer. Klassen har vokst jevnt og trutt og de siste fire årene har det vært holdt godkjente Norgesmesterskap. Årets NM som også skal markere jubileumsåret, går i Brevik i august og klasseklubben håper på et rekordfelt for nyere tid med rundt 60 båter på startlinjen. Også Kong Harald var invitert til dette mesterskapet som nok kolliderer med Kongens mange regattaer med den nye "Fram XVI".
Tekniske spesifikasjoner
Seilareal fokk/storseil 11m
LOA 6,18m
Breddde 1,78m
Dypg. 0,98m
Byggemateriale skrog mahogny
Byggemateriale rigg oregon pine
Kjølvekt 275 kg
Mannskap maks 3
BB11 oppnådde suverent størst oppslutning med mer enn 25% av stemmene. På 2 plass kom en annen juniorbåt som var tilsvarende populær både i før- og etterkrigstiden. 12,5 kvm ble tegnet av Chr. Jensen og seiles stadig aktivt i Risør og Ålesund. 15% av stemmene gikk i favør av 12,5 kvm.
Bjarne Aas klassiker IOD kom på 3. plass med 13%. Båten ble konstruert på amerikansk initiativ i 1936 og alle båtene bygget ved Aas´eget verft, Isegran ved Fredrikstad inntil den gikk over til å bli produsert i glassfiber. IOD seiles stadig aktivt også i Norge, men mest kjent er den fordi den benyttes når verdenseliten i matchseiling samles til de årlige regattaene på Bermuda. På de neste plassen kom Knarr med 11%, Drake med 10.9% og overraskende langt nede på listen, Soling med 9.7% av stemmene. Yngling oppnådde 4.9%.
Du kan lese mer om BB11 på www.bb11-klubben.com
Se bilder og les om de nominerte båtene under bildespesial