Vi har sett lyset

LENGRE PÅ SJØEN MED LED: Med LED-belysning brukes mindre strøm om bord. Følgelig kan du være lengre på sjøen uten å måtte lade batterier.
MODERNE LYS: I dag er det nesten bare LED som gjelder i båtbelysning. Den gamle halogenpæren har måttet vike for strømbesparende LED.
HALOGENPÆREN :Da halogenpæren kom på markedet, var man svært fornøyd med at den ga bedre lys og var mer holdbar enn glødepæren. I dag er den på vei ut ? og glødepæren er nesten historisk.
LED TIL LANTERNEN : Det finnes LEDpærer som erstatter glødelampen til lanternene. Disse pleier å trekke rundt 3,5 watt. De har lang levetid og tåler rystelser bedre enn tradisjonelle pærer.
SISTE I LED: Det siste nye er LED i det som kalles SMD (Surface Mount Device). SMD gir meget bra lys med bedre lysintensitet og spredning. Utvalget i LED-pærer er i dag stort.
BATTERI-LYS: LEDlamper på vanlige batterier kan være greie å ha. Vi har for eksempel satt opp en slik lampe ved leideren ned til salongen. Greit å ha lys når man skal finne veien ned i båten for å slå på hovedbryteren.
SKIFTE LAMPER: Om du ønsker å skifte eksisterende lamper til LED, eller sette en LED-innsats i dem du har, må du først demontere lampen. Arbeidet er svært enkelt.
DEMONTER: Når du har skrudd løs lampen og tatt av glasset er det klart for å bygge den om. Halogenlampen skal erstattes med en LED-innsats.
FJERNES : Reflektoren og holderen for halogenpæren fjernes. Dette gjøres lett med et tynt skrujern.
SETTES INN : Når den gamle reflektoren og pæreholderen er fjernet, er det bare å sette inn den nye. Om lampen har bryter må det gjøres en enkel omkobling.
GREIT Å HA : I tillegg til verktøy trenger du blant annet ledning, koblingsklemmer, buntebånd, krympestrømpe og skruer.
SMD LED: Frilight har nå en innsats i SMD LED. Den gir meget godt lysutbytte og ombygde lamper vil være lik dem som er kjøpt som SMD LED. Det er meget enkelt å sette innsatsen på plass.
BRYTEREN BEHOLDES : Om lampen er utstyrt med bryter beholdes denne. Klipp ledningene der de går inn på pæreholderen, slik at ledningene til bryteren blir så lange som mulig.
VERKTØY: Ha ledning, koblingsklemmer, buntebånd og krympestrømpe liggende. Av verktøy trenger du vanlig håndverktøy for elektriske arbeider; utvalg skrujern, avbitertang, spisstang og avisoleringstang. Et multimeter som viser spenning er alltid ...
NATTLYS: Når du først holder på med å skifte til LED, kan du gjerne sette opp noe nattlys. Kjekt når du skal seile om natten, eller når du må på do når det er mørkt.
OMKOBLING: Om lampen som bygges om har bryter må du gjøre en enkel omkobling. Det innebærer stort sett at du må koble sammen to ledninger, enten ved lodding eller med bruk av koblingsklemmer.
PÅ PLASS : Når du har bygd om lampen er det bare å sette den på plass igjen. Arbeidet er meget enkelt og krever ingen fagkompetanse.
LYSSLANGER : Du kan kjøpe LED-lamper i metervis. Bare fantasien setter grenser for hva som kan belyses. Fra Frilight.
TRICOLOR : Med en tricolor i toppen av masten trenger du ikke andre lanterner når du er under seil. Denne er fra anerkjente Lopolight. Den er så elegant at det nesten er for galt å sette den der ingen kan se den.

LED oss inn i fristelse

De fleste båtprodusentene bruker LED-belysning i nye båpter. Hva er fordelene med denne type belysning, og hvordan kan du selv skifte til strømbesparende lys? Det er ikke komplisert, innsatsen er liten og gevinsten stor.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER