Figaro 3 seiler etter sommeren
Verdens første serieproduserte foilende enskrogshavseiler er snart ferdig.
Beneteau har støpt skrog og dekk, og dette blir satt sammen i disse dager. Deretter blir dekksutstyr, mast, kjøl, foiler og ror montert, og båten er klar for sjøsetting på den franske vestkysten.
Finjustering
Båten skal gjennom omfattende testing i flere måneder før båten settes i produksjon. Det er særlig plassering av dekksutstyr som vil bli vurdert, men også trim av rigg, og plassering av kjøl vil bli justert.
Beneteau har fjernet opplysninger om kjølens dybde og tyngde, noe som tyder på at dette er noe som også vil bli vurdert under testseilingen.
Regatta i 2019
Figaro 3 er tredje generasjon entype havseilere for shorthanded-seiling. Første generasjon ble lansert i 1990 og ble produsert frem til 2002. Skroget til denne finner du igjen i First 31.7 men med høyere fribord. Det ble bygd 140 slike båter. Båten har vannballast.
Figaro 2 ble lansert i 2003 og får sitt siste år som klasse i 2018. Den modellen er det bygd 96 eksemplarer av. Figaro 2 introduserte to ror, karbonfibermast og vakuumstøpt skrog.
Den nye Figaro 3 vil være klassebåt i 2019. Figaro-klassen består av både amatører og profesjonelle. Med den nye klassen vil nok tiltrekke seg flere proffe lag, men mange amatører vil falle fra inntil Figaro 3 dukker opp på bruktmarkedet.
Vil ikke fly
Det mest ekstreme med Figaro 3 er foilene. Disse vil ikke løfte skroget opp fra vannet, men vil redusere båtens dynamiske og fysiske vekt.
Foilene er utformet slik at de er over vannet når båten ikke krenger, men jo mer båten krenger, jo mer vil le foil løfte. Foilen vil gjøre det mulig å ha mindre vekt i bulben. Beneteau oppgir ikke båtens ballast. Heller ikke dybden er oppgitt i dag.
Målene i tabellen er fra i vinter da båten ble lansert. Foilene skal være ekstremt kostbare, men Beneteau skal likevel klare å holde prisen på nivå med Figaro 2.
Vil det fungere?
Figaro 3 blir en båt med uprøvde løsninger. Båtens polardiagram har skuffet mange, men dette er kun en beregning av fartspotensialet. En beregning med mange usikkerhetsmomenter.
En ting er i hvert fall sikkert. Foilene gjør båten mer kostbar. De tar også opp mye volum av innredningen.
Figaro 3 | Figaro 2 | Figaro 1 | |
Skroglengde | 9,75 m | 9,81 m | 9,14 m |
Bredde | 3,40 m | 3,45 m | 3,25 m |
Dybde | 2,50 m* | 1,98 m | 1,8 m |
Vekt | 2900 kg* | 3050 kg | 2900 kg |
Ballast | 1100 kg | 1100 kg | 900 kg |
Storseil | 39,5 kvm | 30,6 kvm | 25 kvm |
Fokk | 30,5 kvm | 30 kvm | 30 kvm |
Spinaker | 105 kvm | 85 kvm | 73 kvm |
Lansert | 2017 | 2003 | 1990 |
* Til vurdering |