Beneteu med ny 44-fots First
Den nye 44 foteren plasserer seg mellom nye First 36 og First 53, og kommer i to versjoner.
Det er den italienske konstruktøren Roberto Biscontini som har utviklet den nye modellen. Biscontini står også bak First 53, mens franskmannen Sam Manuard står bak 36-foteren. Roberto Biscontini har jobbet sammen med Lorenzo Argento som har gitt modellene sitt særpreg. Båten blir moderne, men med en mer klassisk linjeføring.
Biscontini har brukt sine kunnskaper og verktøy fra sin tid som America’s Cup-designer for å optimalisere 44-foterens skrog.
Den nye 44-foteren er på mage måter mer en nedskalert First 53, enn en oppskalert First 36. Nå begynner en ny serie First-modeller å ta form.
Beneteau har ikke gitt noen opplysninger om pris.
Bredere og litt tyngre
Sammenlignet med sine nordiske konkurrenter så blir nye First 44 bredere og tyngre, men med lettere kjøl. Masten blir også litt lavere enn for X4.3 og Arcona 435. Det er data som kan tyde på at prisen blir lavere. Men med et større skrog, så øker også vekten som er under ti tonn. Det har de klart ved å vakuumstøpe båten.
Som sine konkurrenter blir båten levert med tre lugarer og to bad.
To versjoner
44 foteren kommmer i en standard og en Performance-versjon. Det er dekk og cockpit de store forskjellene er. Som standard er storseilet skjøtet i et fast punkt i cockpitdørken. Alle vinsjer og tau er ført bak til rormannen. Performance-versjon av eva-dekk fremfor teak på cockpitdørk, bred løygang og vinsjer spredt rundt i cockpiten. Denne versjonen har også en dypere og lettere kjøl med blybulb, vannballasttanker, men mangler cockpitbord.
Standard mast er lavere enn på X-Yaychts og Arcona, men med karbonmast blir den hele 1,8 meter høyere og blir 30 cm høyere enn masten på Arcona.
Båten får en walk around cockpit hvor det er mulig å gå rundt plassen til rormannen frem på dekk. I motsetning til Jeanneaus løsning som har en fallende dekk, vil First 44 få et trappetrinn.
Vannballast er tenkt for shorthanded-seiling.
. | First 44 | Arcona 435 | X4.3 |
LOA | 14,15 m | ||
Lengde | 13,15 m | 13,20 m | 12,50 m |
Bredde | 4,25 m | 3,98 m | 3,99 m |
Dybde | 2,50 m | 2,3 m | 2,2 m |
Ballast | 3000 kg | 3400 kg | 3700 kg |
Vekt | 9800 kg | 8900 kg | 9400 kg |
Mastehøyde | 19,5 m | 21 m | 20,26 m |
Storseil | 53 kvm | 62 kvm | 55 kvm |
Fokk | 53 kvm | 66 kvm | 44 kvm |
Code 0 | 95 kvm | ||
Spinnaker | 170 kvm | 172 kvm | 160 kvm |
Diesel | 220 l | 180 l | 200 l |
Vann | 330 l | 300 l | 340 l |
Motor | 57 hk | 45 hk | 45 hk |
Deltaformet
First 44 får en trekantet skrogform med største bredde litt lengre bak enn sine konkurrenter. Innredningen er satt vinkelrett mot skroget for å utnytte volumet bedre. Salongen blir interessant. Den får en dinette-løsning, en løsning som gir et begrenset antall sitteplasser rundt bordet.
Volumfordelingen er ganske lik som på Arcona og X4.3, men det blir mer volum i akterskipet på nye First. Bad er også høy prioritert.
First 44 vil bli vist frem under messen i Cannes i september.
.