56 fot uten bad og lugar
Messas råeste seilbåt er Bestevaer 56. Den viser at noen båtkjøpere har sære ønsker.
«HannaH» er bygget til et ektepar som vil seile langt og fort alene. Aluminiumsbåten er en flott blanding av hypermoderne teknologi med klassiske slinger og stil. Båten kom rett fra verft opp til Norge og holdt en snittfart på over 9 knop. Arve Eriksen selger Bestevaer og Bestewind i Norge. Han venter på sin egen 50-foter med glassfiberskrog og en mer tradisjonell innredningsløsning. Eriksen vet ikke nøyaktig hva «HannaH» har kostet, men antar at den ligger rundt 15 millioner kroner.
Båten viser hvordan en kundetilpasset båt kan bli, og er et bevis på at folk har forskjellige meninger. For eierne så er dette så er dette drømmebåten, en båt de skal ha resten av livet.
Bygget for to
Seilas snakket med eieren Joke Zwart om bord i båten. Hun har eiet en rekke båter blant annet diverse regatta båter som Farr 30.
– 56 fot er alt for stort for to, men vannlinjelengden er en fordel på havet. Vi har derfor kun utnyttet deler av skroget, og sentrert vekten i midten, forteller Joke Zwart til Seilas under omvisning.
Spesiell innredning
Båten har ingen tradisjonell lugar, men har to køyesenger foran salongen. Lukker man døren til salongen finner man toalettet bak døren. Det er dermed umulig å gå på do alene om det ligger noen å sover i køya. Bak en annen dør finner vi et dusjrom med et stort skylight i dekket. Forut er det tomt. Også under cockpiten og bakover er det tomt. Ståhøyden er heller ikke imponerende, og er du over 185 må man bøye hodet.
Men eierne er ikke så høye, så for dem er det perfekt. – Vi vil sove under benken i doghouset. Der er bevegelsene minimale. Denne køya er skult bak et skott.
Tenker sikkerhet
Komfyren er plassert på tvers av skipsretningen. Det gjør at den trenger plass rundt seg for å kunne kantes når båten krenger. – Slik komfyren er plassert vil jeg ikke brenne meg om det skulle skvalpe over under matlaging i sjøen forteller Joke Zwart.
Spesiell cockpit
Cockpiten er dyp og trang. Man kan sitte under tak i forkant, og blir været for jævlig kan man gå inn i dekkshuset. Cockpitbenkene har drenering under slik at man ikke vil sitte i vann. Båten har et stort ratt i karbon uten benk bak. Skal man sitte å styre må man sitte på cockpitkarmen.
Kostbare løsninger
Kjølen kan heves via hydraulikk. På havet stikke kjølen 3,5 meter, men når man går inn i havn kan den løftes opp til kun 1,5 meters dybde. Masten er av karbon. Båten har også et vannballastsystem hvor man kan fylle opp to tonn med vann for å øke stabiliteten.
Båten har en motor på kun 75 hk, ingen generator. Den har heller ikke watermaker eller oppvaskmaskin. Prioriteringen har vært seilegenskaper, så vektbesparelse har vært viktig.
To til Norge
Bestewind er glassfiberversjonen av Bestevaer-båtene. To er solgt til Norge og første vil komme til Påske. Denne båten er også nominert til Årets Båt.
K&M Yachtbuilders har bygget en rekke spennende båter. Vi var om bord i Red Rooster, en 76-foter med mange nye ideer. Les sak om båten her.
Du inner liste over verftets båter her.