Tilbake til kosen
Dagens båter er glassfiberklumper med fem stjernes hotell-standard. Når vi tok en titt på Biga i Dusseldorf, så har vi kanskje også mistet noe på utviklingens vei.
Biga 270 ble på messen presentert som en nyhet, men det tyske båtbladet Die Yacht presenterte tegningene så tidlig som 2014. Nytt eller ikke, båten har langt mer moderne linjer, enn hvordan den er bygget. Biga produserer slik svenske produserte på Orust på 60-tallet. Skrog av glassfiber, og alt over i tre. Skroget er håndopplagt enkeltlaminat. Dekket er bygget i kryssfiner med teak på toppen. Hytta i mahogny. Med ett overbygg i tre, så er det ikke nødvendig med innertak for å skjule glassfiberstøpens bakside. Det gir vektbesparelser.
Ser dyrt ut, men er det ikke
Biga 270 har en finish vi ikke har sett siden Vindö la ned sin produksjon på 80-tallet. Men Biga har ett moderne skrog med effektiv bulbkjøl. Startprisen er overraskende lav, bare 62 141 euro uten moms, men det er for en ribbet båt. Teakdekk og alt treverket er standard, men du må betale for det meste av komfortutstyr, også motoren. Men for en million, kan du få ett smykke av en seilbåt som vil vekke oppsikt på en positiv måte.
Trangt og koselig
27-foteren veier bare 2,5 tonn, og er smal nok for transport på vei. Maksbredden er på 2,55 meter. Det er heller ikke full ståhøye under dekk. Båten leveres med to innredningsløsninger. En mer konvensjonell planløsning med to lange benker i salongen og byssa ved nedgangen, eller med dinett, som vist på utstillingen. Da blir byssa langsgående, og større. Begge versjoner har ett lite bad akter.
Biga er et verft som også bygger one-off båter. De har bygget en dagseiler hvor skroget også er i tre. Videre gjør de reparasjonsjobber.