– Holder ikke mål
Jeg var svært fornøyd med genuaskjøtet jeg hadde kjøpt på Biltema inntil det innfestningen mellom skjøtet og sjakkel røk.
Joakim JönssonBiltema har lansert flere spennende produkter for oss seilere, og ett av produktene ble jeg fristet til å kjøpe. Jeg trengte nye skjøter til forseilet på min X-362 sport, og løsningen fra Biltema koster en brøkdel av hva slike skjøter koster andre steder.
Biltema sier at de ikke har fått inn andre klager på dette produktet, men er takknemlig for tilbakemeldingen, og vil ta dette opp med produsenten.
Ikke merkevare
Dyneema, Endumax og Spektra er merkevarer for en type fiber som egentlig heter high-molecular polythylen, forkortet HMPE-fiber, eller UHMPE med ultra som tillegg, og det er ekstra bra. Skjøtet fra Biltema er HMPE-fiber av ukjent leverandør, men har bare litt lavere bruddstyrke enn tau med Dyneema-kjerne. Dyneema er merkevaren til et digert nederlandsk kjemisk selskap, og det står for kvalitet. Merkevaren kjenner forbrukerne, og vil betale ekstra for det. Denne mer kostnaden slipper du å betale når du kjøper tau av HMPE-fiber på Biltema.
Stort sett fornøyd
Jeg har i mange år hatt gleden av å bruke de myke sjaklene til Biltema. Disse er også av HMPE-fiber, og jeg har aldri merket noen forskjell mellom disse og de myle sjaklene jeg har fra Liros med Dyneema.
Skjøtene fra Biltema har en slik sjakkel sydd på, og det gjør det svært enkelt å ta av på skjøte på forseilet. Seilet har mindre sjanse for å henge seg fast i masten i slag, og det går raskere å bytte forseil. Jeg har også løsnet dette for å få seilet rullet en ekstra gang rundt forstaget, uten særlig jobb. Den mye sjakkelen har også reddet med fra kaos på fordekket ved spinnakersetting.
Dårlig håndverk
Svært mange er skeptiske til Biltema, men jeg har stort sett hvert fornøyd. Det nye genuaskjøtet er et supert produkt, men ett sted har det oppstått en blemme fra design til ferdig produkt. Den myke sjakkelen er sydd fast til skjøtet, en løsning også anerkjente produsenter bruker. Feilen er at produsenten av skjøtet til Biltema har brukt en svak polyestertråd, og ikke sterk HMPE-fiber. En god ide og et godt produkt blir elendig enten for at noen vil spare noen kroner, eller at designeren ikke forstår noe av seiling. Skjøtet fra Biltema er et eksempel på et produkt som gjør mange skeptiske til å handle billig.
Ingen alvorlig hendelse
Feste mellom skjøtet og sjakkelen skjedde mens jeg var på vei sydover for å seile Kaupangleden. Jeg seilte skarp kryss alene i 8-9 m/s vind da fokka plutselig ble sluppet ut. Jeg fryktet at noe dekksutstyr hadde røket, men oppdaget at selve sjaklen på skjøtet bare hadde sklidd fremover. Seilet fikk jeg rullet inn, og ingen skade hadde skjedd.
Heldigvis hadde jeg dyneema-tråd om bord og fikk sydd sammen skjøte og sjakkel ved hjelp av å bruke stjernetrekkere i ulike tykkelser for å lage feste i skjøtet.
Før start av regattaen møtte jeg en annen seiler med samme opplevelse, og han hadde kjøpt produktet etter at jeg hadde omtalt det i SEILmagasinet.
Ta en sjekk
Har du kjøpt et slik skjøte med artikkelnummer Art.nr. 25-0680 hos Biltema, så vær oppmerksom på at sammenføyningen mellom sjakkel og skjøte vil ryke i litt kraftig vind. Det kan være ubehagelig, men neppe alvorlig.
Du kan forsøke å være seilmaker å forsterke sammenkoblingen med tynn Dyneema-line, eller bruke andre skjøter om du skal krysse i hard vind.
Det bør også være mulig å gå til Biltema å kreve penger tilbake, om de ikke alt har tatt grep og gjort det skikkelig.
– Ingen klager
– Vill börja med att beklaga det inträffade och att vi givetvis ser alvarligt på detta och kommer ta kontakt med leverantören direkt.
Produkten är framtagen av mig, och jag har seglat med detta skot i två hela säsonger och min båtgranne lika så. Produkten är väl testad och ingen av oss har märkt av några defekter på våra skot.
Biltema vid dags datum har 0% reklamationer på denna produkten sedan säljstart Mars 2020.
Frågan är om snabbschacket slitits av vid ett slag och ”nöts” av, eller fastnat i något längs sin väg i ett slag. Hur som haver så tar jag detta med leverantören direkt och ser om dom har något bra förslag på åtgärd.
Tack för din feedback, det hjälper oss att bli bättre i framtiden, svarer Joakim Jönsson hos Biltema. Han er produktsjef for båt og solcellepaneler.