Utkikken

Båt billigst i byen

Boligprisene i Oslo stiger mot stadig nye høyder. På Tjuvholmen må du i dag ut med fem-seks millioner kroner for en toroms leilighet på rundt 50 kvadratmeter. Du får svært mye båt for samme beløp.

Et raskt søk på nett viser at du for eksempel kan kjøpe den svært meritterte 90-foteren «Ragamuffin», som de siste ti årene har vunnet havseilaser verden over, og som, ifølge annonsen, fikk en hel overhaling i 2011.

Med tanke på drifts- og vedlikeholdskostnader frister det kanskje ikke med en brukt regattamaskin på 90 fot, selv om seilene var nye i 2014. Velger du heller å kjøpe en 15 år gammel Najad fra Heitmann med tre lugarer og rullestorseil, blir du bare kvitt tre millioner kroner. Altså sitter du fortsatt igjen med halvparten av pengene.

Bobåtmiljø

Med en pris på rundt tre millioner er heller ikke en ny Bavaria 51 Cruiser i nærheten av prisen for en toroms på Tjuvholmen. Ikke rart at bobåtmiljøet på Aker Brygge er i sterk vekst. Her kan du bo midt i Oslo sentrum for en brøkdel av et krypinn på land. Flere unge klarer seg med en brukt seilbåt i 30-fots klassen til en tiendedel av boligprisen på land.

Vi tipper derfor at veksten i bobåt-miljøet vil fortsette, men ikke bare fordi inngangsbilletten til tak over hodet på land er blitt for høy for mange. Charlotte Bjørvik Bratberg er en av dem som har valgt båt som bolig. Hun skriver i denne utgaven at hun har valgt å bo i båt fordi hun liker det. Hun har valgt en Etap på 34 fot som bolig i Tromsø.

– Man trenger ikke nødvendigvis å dra noe sted for å kjenne på nærheten til naturen. Mesteparten av tiden har jeg tilholdssted i båthavnen og stortrives der. På fine, solrike sommerdager er det herlig å spise fro­kosten på dekk eller gynge litt i hengekøya mens man leser en god bok. Havet er en smule kaldt her i nord, men innimellom frister det med et forfriskende bad fra båten for så å slikke solstråler på dekk.

– Vinteren byr på andre gleder. Når det fargesprakende nordlyset danser over himmelen og mastetoppene speiler seg i havoverflaten, må jeg noen ganger bare sette meg ned ytterst på brygga og nyte øyeblikket, skriver Bratberg, som opplever at mange ser litt skjevt på henne når hun forteller at hun bor i båt.

Derfor pleier hun ofte å begrunne valget med økonomi. For det er et språk de fleste forstår.

Inngangsbilletten er lavere på sjøen enn på land, men som båtboer går man glipp av verdistigningen som øker formuene til boligeierne. Slik har det i alle fall vært i de fleste norske byene, unntatt Stavanger, de siste årene. Men når boligprisene snur, hva da?

Ja, da kan båtgleden også bli god butikk for de som har valgt å bo i båt.