Nordland Offshore Race 2019

FØR VÆRET ØKTE PÅ: «Ego», Dehler 38, med Hege Kvalnes og Morten Wilmann før runding ved Nupen.
NORDLAND OFFSHORE RACE 2019: Vinnerne av klasse 2, skipper Jan Eric Hauge og Fritz-Leo Breivik.

– Heftig og krevende

Det var en brysk Vestfjorden som møtte deltakerne i årets Nordland Offshore Race. Av de 17 startende båtene var det bare 7 som fullførte. Fire i den minste klassen, og tre i den største. Etter forholdene å dømme skulle en tro det ble omvendt, men slik ble det altså ikke.

Publisert Sist oppdatert

At Nordland Offshore Race (NOR) er en regatta som stiller deltakerne på prøve viser årets seilas til fulle. Bølger på fem meter og fra frisk bris til kuling gjennom hele løpet, ga rettferdige forhold og høy konkurransefaktor for dem som gjennomførte.

Tøff kryss – heftig lens

I den store klassen skilte det kun 35 sekunder mellom 1. og 2. plassen etter 19 timer med seiling, og kun 1 minutt og 43 sekunder til tredjeplass. De tre båtene kom inn med vel 12 minutter mellom første og siste båt etter et skikkelig innbyrdes race gjennom hele løpet fra start til mål.

Førsteplassen gikk til «Havløye», en Hanse 385, med skipper Jan Eric Hauge og mannskap Fritz Leo Breivik.

Førsteplassen i den minste klassen gikk til «Lucille», en Contrast 33, med skipper Harry Nilsen og mannskap Terje Enebakk med seiltid på 21:24:15, korrigert 19:04:54, vel én time og 16 minutter foran neste båt.

Årets løype var full runde med klokken, som vil si en distanse på cirka 115 nautiske mil i luftlinje.

Løypa startet med heftig kryss fra Bodø til Nupen, og videre enda heftigere kryss over Vestfjorden til Værøy. Fra Værøy i vest til Karlsøyvær i øst lå rhumbline på lensekurs.

Noen valgte å skjære, mens andre valgte platt lens. Uansett løsning, hver for sin båt, ble det rapportert om surfing på bølgene opp i 17 knop. Heftig artig!

BANEKART: Nordland Offshore Race 2019.

Hardvindsseiling

Det var store krefter å balansere. Påkjenningen på båt og mannskap var i år av den voldsomme sorten i forhold til tidligere år. De aller fleste som brøt, gjorde dette av materielle årsaker. Skader på seil, skjøter, fall og rullesystemer stoppet mange fra å fortsette regattaen.

Flere av skadene skjedde ved den sørlige rundingen ved Fleinvær, der fem meter høye bølger og kraftig vind på 30 knop møtte seilerne.

Krav. Hardvindsseiling stiller sine krav. Som ved seiling i lite vind, gjelder det å vite hva som er nok trykk.

For mye kan gi ublide konsekvenser, mens et balansert trykk gir akkurat den gleden og mestringen som idretten vår gir oss, uansett vær og vindmessige forhold.

Læring ved erfaringsdeling

På initiativ fra en av deltakerne vil vi etter årets seilas bidra til felles læring for alle våre deltakere. Om kort tid vil vi starte med å samle de ulike erfaringene og årsaksforholdene til at løpet for mange måtte avbrytes. Slik kan vi alle lære noe av årets regatta.

På tross av mulig bitterhet over å måtte bryte dette året, er det ingen tvil om at det vil bli mulighet for revansje til neste år.

En stor takk til regatta­kontoret som rapporterte underveis i regattaen. Dere gjør en fantastisk innsats for dem hjemme og rundt i landet som ønsker å følge seilasen.

Takk til deltakerne, spesielt dem som kom langveis fra.

Vi sees i NOR 2020 til vårt 15-års jubileum.

FRA SEILFORENINGENE

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon.