Kulingslakt i Bohusracet
Kun 10 av 64 båter fullførte den populære shorthandedregattaen mellom steine i kraftig vind.
– Vi seilte i 18 knop rett inn mot steinene utenfor Fjällbacka og så ingen ting. Vi måtte stole på plotteren, og det gikk heldigvis bra, forteller Per Sortedal i Aquatich 40 «Snakkas». Han og makker Rune Halvorsen var de eneste norske som fullførte.
Bohusracet er en doublehandedregatta mellom holmer og skjær i Bohuslän. Den starter fra Uddevalla, ut fjorden til Marstrand, nordover til Fjällbacka, Strömstad og Tresteinene utenfor Hvaler. Banen går inn til byene. Tresteinene ble i år droppet på grunn av værprognosene.
Heftig fight
– Det startet lett, men vinden kom ved Stenungsund. Før vi rundet ved Hätteberget utenfor Marstrand, så satte vi en 3er. Da rundet vi 100 meter bak Xp44 «Blues».
– Vi makset 19,6 knop i natt på vei inn mot Valöen, men det var på det mørkeste. Vi så bare steiner og hvite felt der sjøen brøt. Det brøt på alle kanter, forteller Sortedal på telefon til SEILmagasinet. Da blåste det 18 m/s i kastene. De lå da fremst i feltet.
Alene i klassen
– Da vi kom til Strömstad, så oppdaget vi at konkurrentene hadde brutt. Da valgte vi å spare seilene, og fant frem våre oransje seil, forteller vinneren. «Snakkas» har bare ett rev i storseilet, og de savnet det andre revet. De fant ly bak noen holmer, og brukte 1,5 time på å bytte seilgarderobe.
– Vi fikk ingen god høyde med storseilene, med vi hadde skarp slør for det meste, og ga oss en fart på 7,5 knop i den kraftige vinden. Siste biten tilbake til mål i Smögen ble behagelig, forteller Sortedal.
Imponerende seilere
Det ble Hans Oskarsson og Patrik Persson i Albin Accent «Oskar» som ble raskest på korrigert tid. Hans Oskarsson og Patrik Persson seilte i den minste klassen tog brukte nesten 27 timer på regattaen, 22:13 på korrigert tid. «Oskar» er en båt fra 70-tallet, og har en lang merittliste.
– Vi møtte en Smaragd på vei mot Strømstad. Da så vi bare en rigg og to hoder som stakk opp mellom bølgene, forteller Sortedal. Smaragd er en smal liten båt med lavt fribord.
– Jeg er glad vi hadde en åpen cockpit. Det kom grønninger over dekk i ett kjør, og vannet bare rant effektivt ut bak. Hadde vi hatt en tradisjonell cockpit hadde vi stått i et badekar hele natten, forteller Sortedal.
De små best
Det var flere av de små som fullførte. Det var tre båter i den miste klassen, også en Express og en Maxi 95. I to klasser opp var det to Smaragder og en X-332 som fullførte. Klassen over der var det en Xp33 og en Arcona 340. Den nest største klassen fullførte bare en båt, en Sun fast 3600, og det største var det bare «Snakkas» som krysset mållinjen.