DYR: X6 er en av Dusseldorfs mest imponerede båter, men det koster.
COCKPIT: Nedgangen er litt asymmetrisk. Bordet kan senkes, og danne en stor solseng. Jeg savner et gripetak i cockpitbordet. Søylen gir heller ikke noe godt fraspark.
GJESTER: Akterlugarene er et trin ned fra salongen.
HYLLE: Åpne hyller med hvit fylling gir et særpreg. Hvor praktisk disse er i sjøen er usikkert.
DETALJ: Håndtverket holder en høy standard. Det er gode gripetak rundt om under dekk.
OWNERS: Eierlugaren sett fra køya og bakover.

Stort, dyrt og elegant fra X-Yachts

Du skal ha en tykk lommebok for å ha råd til en X6, men du verden for en båt du får.

Publisert Sist oppdatert
TALL: X-Yachts har lagt på et siffer til i modellnavnet. Markedt vil vite båtens størrelse, som er 65 fot. X4 har fått på et 3-tall.

Et løft under dekk

X4 var nominert til Årets Båt i Europa i klassen for luksuriøse båter. Klassen ble vunnet av Oceanis Yacht 62. Juryen mente av X4 manglet det lille ekstra under dekk for å nå toppen; det lille ekstra som X6 virkelig kan by på. Mens X4 fremstår som ordinær under dekk, er X6 ekstraordinær.

Det er også en trend av verftene legger ned store ressurser i styling. Interiørdesigneren er snart like viktig som skrogdesigneren. Det er tydeligvis det markedet ønsker. Heldigvis henger X-Yachts med.

 

LØFT: Innredningen er lys og moderne, men fremdeles med en smak av X-Yachts. Dekkshuset gir utsyn i alle retninger. Contest har tilsvarende løsning, men med enda tynnere stolper.
RENT: Dekket er helt uten liner. Lukene ligger nedsenket.
TARGA: Vinsjene er ført bak til rormannen, og her er det god plass å jobbe. Targabøylen er nett, og beskytter folk i cockpiten, og gir feste for storseilskjøtet.