Årets Båt i Europa 2017
Fransk walkover i Tyskland
Prisutdelingen foregår på tysk i Tyskland, men egentlig burde alt vært på fransk.
Vendee Globe-seilerens favoritt
RM 970 imponerte juryen stort, og leverte. RM-modeller er gjenganger av de nominerte, men har vunnet bare en gang før. Ymse kvalitetsproblemer har trukket ned. Vi fant ingen feil med 970, og fant båten mer sporty enn forventet. Kanskje ikke rart at Vendee Globe-vinneren Francois Gabert nå har kjøpt sin andre båt fra RM-Yacths. En båt som får hjemmehavn i Stavanger.
Langbeint turseiler
Enda raskere enn RM 970 var Pogo 36, en båt bygget for slør. Med fire meters bredde har båten mye volum, og cockpiten er enorm. Pogo startet å bygge Mini Transat-båter. Pogo 36 er utviklet for å seile solo med en god autopilot. Vi plante i 7 m/s. Båten imponerte også på kryss. Vi holdt følge med J/112e på flatt vann.
200-300 nautiske mil i døgnet
Raske båter er sikrere. Lette flerskrogsbåter går også bedre i sjøen, mener Loick Peyron. Outremer 4x skal kunne seile opp mot 300 nautiske mil på et døgn. Det gir flere muligheter for å posisjonere seg riktig i forhold til været. Outremer er hverken fancy eller oppsiktsvekkende, men svært troverdig bygget. Kanske ikke rart at Knut Frostad valgte storesøster Outremer 5X når han la ut på langtur.
Seiling som hobby
For alle som elsker å oppleve seilivets gleder så finnes det kanskje ikke noe bedre enn Seascape 24. Båten kan enkelt settes på en trailer takket være en kjøl som klappes inn i skroget og en lett karbonmast. Samtidig er det mulig å sove fire voksne under dekk. Seascape 24 er bygget i Slovakia, men utviklet av to Mini Transat-seilere, og konstruert av en franskmann som har tegnet Class 40, Mini Transat-båter osv.
For det gode liv
Mange blir nom overrasket over at Oceanis Yacht 62 vant, men båten imponerte stort. Den kan virke litt «bling», med stor tiltrekningskraft på nyrike russere, men båten seiler også svært bra. Den har et skrog arvet fra fransk shorthandseiling med to skrog, og en rigg med ulike forstag med forseil på rull etter forholdene.
Båten er teknisk komplisert, men alt fungerte. Den har også mange nye ideer, som helt sikkert vil bli kopiert av mer annerkjente kvalitetsverft.
Når verdens største produsent av masseproduserte båter presenterer sin største båt, så vekker det nyskjerrigheten. Pierangelo Andreani, som vanlivis jobber med motorbåterm har sammen med Berret-Racoupeau gjort en utmerket job med å skape en imponerende båt. Smarte løsninger og nye ideer øker komforten om bord.
Lori Schüpbach, Marina.ch, Switzerland
Faller i smak
I desember hadde vi en uformel avstemning på SEILmagasinet. Hvilke båter som var leserens favoritter. Det ble fire av fem. X4 ble stemt som vinneren av klassen for lukuriøse båter, en klasse som Oceanis Yacht vant. Du finner lesernes kåring her.