Boot, Dusseldorf

ENKEL: Det er ikke farger, materialer og tekstiler som skal selge J/121, men praktiske løsninger for havseilas.
NATT: Loskøyer er tilbake. Dem beste løsningen for havseilas.
STØTTE: Masten står på dekk, støttet av ett karbonrør.
VÅTT: Ett åpent hengeplass for våttøy er praktisk. Båten har også ett skikkelig kartbord.
VANN: Ballasttankene er fra badet/akterlugaren og bakover. Plexiglass gir visuelt overblikk av innholdet.
VENTILER: Vannballlasttankene styres via snorer til cockpiten.
BOOT: J121 blir vist frem i Europa for førte gang.
MOTSTAND: Skroggjennomføringene vil ikke bremse farten.

J/121 mest for fart

Vektbesparelse er høyt prioritert på J/Boats nyeste 40-foter. Vi tok en titt på nyheten i Dusseldorf.

Publisert Sist oppdatert

J/Boats har to serier, en cruise-serie, og en sport-serie. J/121 er den største modellen i sport-serien, en serie på fire båter hvor J/70 er den minste. J/121 bygger på samme filosofi, en båt det skal være enkelt å håndtere, gi minimalt med vedlikeholdkostnader, men være en båt som kan seiles hvor som helst.

J/121 er en tøff nisjebåt med interessante ideer. Skroglinjene er fantastiske. På mange måter en billig og liten utgave av ClubSwan 50, men langt fra like ekstrem. 

Enklere håndtering

J/121 er utviklet med tanke på å seile med færre mannskap om bord. Det skal gjøre logistikken enklere, og gjøre det billigere å seile regatta. Båten er tegnet for distanseseilaser hvor det gjerne er 15 prosent kryss, 60 prosent slør, og 25 prosent lens. Fastnet Race er nok en av flere regattaer hvor båten er tiltenkt. Lav vekt og et skrog med minimal motstand skal gi høy fart gjennom vannet. Karbonmast og vannballast-tanker gir høy stabilitet.

Med en brede på 3,78, så er J/121 en smal båt. Sammenlignet med en Class 40, så er den 70 cm smalere. 

Shorthand

Vannballasttanken tar 400 liter, det tilsvarer 4-5 mann på rekka. Båten har også fått rulleseil, slik som IMOCA 60 og Volvo Ocean Race båtene har. Fokka er på rull. Den har også en mindre fokk på rull, satt på en løst kutterstag. Videre vil den ha en Code 0 på rull, og en A2 asymmetrisk spinnaker med enten pølse, eller med fra toppen og ned-rulle. Med rulleseil er det mindre behov for folk på dekk, og båten kan seiles av færre om bord.

Masten står på dekk. Dette er vanlig på turbåter, men vi ser det stadig oftere på regattabåter også. 

PEKE: Karbonrøret i baugen er varemerke for J/Boats. Den finner du også på den nye 40-foteren.

Enkel under dekk

Cruise-serie fra J/Boats har fått ett kraftig løft på innredningen, men det er ikke mye av dette på J/121. Her er vektbesparelse prioritert, men innredningen skal også være funksjonell på havet for mannskapet. Båten har ett skikkelig kartbord. Byssa er også høyt prioritert. Ryggen på salongbenkene kan vippes opp for bruk som sjøkøyer. Det er bra for vektoptimalisering under regatta. Det er mulig å få en forpigg, men alle båtene som så langt er solgt er uten. Kun ett åpent rom for seil og utstyr.  

TOMT: Køyer i forpiggen er ekstra. Volumet egner seg for seil og utstyr.
NATT: Loskøyer er tilbake. Dem beste løsningen for havseilas.
COCKPIT: Vinsjer er det du kan forvente dem. Cockpiten er stor, men er lite beskyttet. Endelig har også J/Boats to ratt, men rorkult ville nok noen shorthandseilere foretrukket.
SKJØTE: Storseilskjøtet har et T-system hvor skjøtet går rett på vinsjen.
BALLAST: Tanker justeres fra cockpiten. 400 kilo vann skal gi økt stabilitet.

Stor cockpit

Cockpiten har en tradisjonell layout. For første gang har J/Boats utstyrt en modell med to ratt. Som på andre J/Boats, så er cockpiten grunn. Karmene er også lave. Det er god plass rundt rattene. Doble ratt gjør det kjappere å bevege seg rundt i cockpiten. Storseilstrimmer sitter foran rormannen. Storseilet skjøtes via ett T-system. Det funker så lenge det er minimalt med friksjon i blokker og tau. Et tyskerskjøte ville jeg foretrekke. Rattet har riktig høyde for å stå å seile, men virker litt høye fra sittestilling. Dette skyldes nok den grunne cockpiten.

Rormannen kan trimme storseilet om det er få om bord. Fall og rev blir justert fra hyttedekk.

Sammenlignet med Class40 hvor trenden går mot en mer beskyttet cockpit, så er cockpiten på J/121 svært åpen. Det er en fordel i trangt farvann og i store felt, men ikke på havet i tøft vær.  

Kommer til Sverige

Så langt er J/121 kun produsert i USA, mens de fleste andre modeller blir bygget i Europa. Om markedet er stort i Europa, så vil J/Boats også starte produksjon i Frankrike.

Båten har fantastiske linjer. Løsningene er prioritert ut fra fornuftige betraktninger, men verftet kunne gjerne gått enda mer ekstremt. Den veier ett tonn mer enn en Class 40. Jeg skulle gjerne sett noe mer nytenkende når det gjelder cockpiten. Særlig en mer beskyttet nedgang til salongen. 

Prisen på messen i Dusseldorf for J/121 starter på 311 395 euro. Det er inkludert karbonmast, men ikke bom. Du må også legge på for seil, elektronikk og komfortutstyr som ladstrøm, kjøleboks og varmtvann. Det gjør at du minst bør ha fire millioner å svi av, gjerne mer. Det har en svenske alt gjort. Båten vil gå til Stockholmsområdet.

 

J/121

LOA 12,19 m

Vannlinje: 11,02

Bredde: 3,78 m

Dybde: 2,36 m

Vekt: 5,9 tonn

Seilaseral: 89 kvm

Motor: 30 hk Yanmar

Pris: fra 311 395 euro uten moms

V: Båten har rette linjer i lengderetningen, men bunnen har en V-form hele veien. Den blir flat først med en krengningsvinkel.