Boot 2018
For de enkle turer og sporty ferie
Lite Boat produserer robåter. Nå har de utviklet en båt som har fremdrift både for seil og årer, og den har til og med plass for enkel overnatting. LiteXp er båten for sporty ferie.
Lite Boat startet med at den franske roeren Mathieu Bonnier ønsket en lett og stabil robåt, men fant ingen på markedet. Enten var de for ranke, eller så var de for tunge for å kunne løftes på et biltak. Det førte til utviklingen av Lite Boat, en moderne rask og stabil robåt.
Regatta til Alaska
Bonniers siste ide er et resultat av regattaen Race to Alaska, en regatta som starter i USA, og følger kysten av Canada helt til Alaska. Det er en regatta på 750 mil med to veipunkter, som gir innaskjærs seiling. Det er ikke lov med motor. Om båten har, så må den fysisk fjernes. Det er heller ikke lov med assistanse. Det er en god ide med årer. En rask robåt med seil.
Moderne design
LiteXP er en ekspedisjonsbåt som også kan seiles. Som alle Lite Boat, så er også denne konstruert av Sam Manuard, som er også kjent for å utvikle Seascape-modellene, samt raske MiniTransat og Class40-båter.
LiteXP har et lettdrevet skrog. Med storseil og gennaker er det mulig å seile over 10 knop med den seks meter lange båten som veier bare 180 kilo inkludert alt. Båten er støpt med vakuum, og er karbonforsterket.
Vi seilte Seascape 24 med Sam Manuard i 2016. Se videoen her
Turseiling
– Min kone og jeg testet ut prototypen i skjærgåren utenfor Stockholm i sommer, konseptet fungerer, men vi har redusert seilstørrelsen noe, slik at det blir tryggere for slike som meg som ikke kan seile, forteller Bonnier fra utstillingen i Dusseldorf.
Karbonmasten står uten vant, og storseilet har ingen bom, men en lang spile i bunnen av seilet. Dette kan reves ved å rulle opp bunnen, og holde dette på plass med en glidelås.
Det er også mulig å utstyre båten med et enkelt cockpittelt. teltet som ble brukt under seilingen i Stockholm skal utvikles videre. LiteXp er en genial turbåt for folk som setter pris på det enkle livet. Båten står i sterk kontrast med det meste presentert på utstillingen i Dusseldorf.
Trygg
Båten har en kjøl som svinges opp under skroget. Kjølen har en ballast på 20 kilo, som gjør at den retter seg sel, om det skulle komme mye vind. Båten er CE-godkjent for tre personer under kategori C.
Prisen for LiteXP starter på 25 000 euro. Lite Boat har forhandler i Norge
Vi skrev om LiteBoat første gang i 2012. Les: Robåt med frekke linjer