Boot 2018

For de enkle turer og sporty ferie

Lite Boat produserer robåter. Nå har de utviklet en båt som har fremdrift både for seil og årer, og den har til og med plass for enkel overnatting. LiteXp er båten for sporty ferie.

Publisert Sist oppdatert
SMART: LiteXP er en robåt med seil. Den har også hjul som kan monteres på skrogsiden. Det gjør det enkelt å få båten opp på land.

Lite Boat startet med at den franske roeren Mathieu Bonnier ønsket en lett og stabil robåt, men fant ingen på markedet. Enten var de for ranke, eller så var de for tunge for å kunne løftes på et biltak. Det førte til utviklingen av Lite Boat, en moderne rask og stabil robåt.

Regatta til Alaska

Bonniers siste ide er et resultat av regattaen Race to Alaska, en regatta som starter i USA, og følger kysten av Canada helt til Alaska. Det er en regatta på 750 mil med to veipunkter, som gir innaskjærs seiling. Det er ikke lov med motor. Om båten har, så må den fysisk fjernes. Det er heller ikke lov med assistanse. Det er en god ide med årer. En rask robåt med seil.

LUGAR: Det er mulig å sove to under dekk.
LETT: LiteXP gir nærhet til sjøen og naturen.Båten vil heller ikke gi overraskende regninger og vedlikehold.
SPORTY: Mathieu Bonnier har rodd over Atlanterhavet og Nordvestpassasjen alene. Han har også deltatt i Race to Alaska. Nå har han utviklet den perfekte båten tll sporty ferie.

Moderne design

LiteXP er en ekspedisjonsbåt som også kan seiles. Som alle Lite Boat, så er også denne konstruert av Sam Manuard, som er også kjent for å utvikle Seascape-modellene, samt raske MiniTransat og Class40-båter.

LiteXP har et lettdrevet skrog. Med storseil og gennaker er det mulig å seile over 10 knop med den seks meter lange båten som veier bare 180 kilo inkludert alt. Båten er støpt med vakuum, og er karbonforsterket.

Vi seilte Seascape 24 med Sam Manuard i 2016. Se videoen her

Turseiling

– Min kone og jeg testet ut prototypen i skjærgåren utenfor Stockholm i sommer, konseptet fungerer, men vi har redusert seilstørrelsen noe, slik at det blir tryggere for slike som meg som ikke kan seile, forteller Bonnier fra utstillingen i Dusseldorf.

Karbonmasten står uten vant, og storseilet har ingen bom, men en lang spile i bunnen av seilet. Dette kan reves ved å rulle opp bunnen, og holde dette på plass med en glidelås.

Det er også mulig å utstyre båten med et enkelt cockpittelt. teltet som ble brukt under seilingen i Stockholm skal utvikles videre. LiteXp er en genial turbåt for folk som setter pris på det enkle livet. Båten står i sterk kontrast med det meste presentert på utstillingen i Dusseldorf.

Trygg

Båten har en kjøl som svinges opp under skroget. Kjølen har en ballast på 20 kilo, som gjør at den retter seg sel, om det skulle komme mye vind. Båten er CE-godkjent for tre personer under kategori C.

Prisen for LiteXP starter på 25 000 euro. Lite Boat har forhandler i Norge

Vi skrev om LiteBoat første gang i 2012. Les: Robåt med frekke linjer