Salona 380 med trang fødsel
Salona er kjent for raske seilbåter med god kvalitet. Deres siste modell er godt egnet for Norge.
Salona har vært gjennom en turbulent periode, men i følge folk på standen i Dusseldorf skal det nå være trygge penger bak verftet. Men å gi oss en konkret prisliste var komplisert. De skyldte på printeren, og vi ga dem litt tid mens vi sjekket ut båten, men det var ikke nok.
Første gang vi skrev om båten var helt tilbake til 2014. Den ble sjøsatt i 2016, men da hadde More Boats overtatt de fleste av arbeidsstyrken fra Salona. I 2016 var prisen 150 000 euro. Tilsammenligning koster More 40, en båt med mange likheter 185 000.
Vi møtte konstruktøren ved båten og han var positivt overrasket over å se den på Boot i Dusseldorf.
LES: Salona 380 endelig på vannet.
Gode løsninger
Både More 40 og Salona 380 er designet av Bavarias nye husdesigner, Maurizio Cossutti. Salona 380 er nok mest mot regatta av disse, men har en vellykket innredning med to eller tre lugarer. Båten på messa hadde to lugarer, og dermed plass til både ett stort bad og ett skikkelig kartbord.
Det er god plass i forpiggen, såpass god at køye gjerne kunne vært trukket fem centimeter lengre bak for å oppnå bedre bredde i fotenden.
Det er dobbel dør fra salongen. Det gir en økt volumopplevelse under dekk. Finish og håndverk er på nivå med tidligere, men uttykket har fått en modernisering. Salona 380 er en båt jeg virkelig fikk lyst til å eie, etter å ha vært om bord.
Typisk ORCi
Salona 380 har ett skrog som fremstår som litt gammeldags. Skroglinjene har mye bue mot hekken, en form som gir gode kryssegenskaper, gjør båten mindre påvirket av økt vekt, men reduserer planeegenskapene. Denne skrogformen blir ikke straffet av ORCi som lette båter som planer.
Stor cockpit
Salona 380 har en cockpit som en 40-foter. Vinsjene er godt dimensjonerte, og dekksutstyret virker gjennomtenkt. Båten utstilt har cockpitbord som kan fjernes ved å løsne fire skruer. Den har også nedfellbar badeplattform.
Store bokser på rattpidestallen er kanskje tenkt for å gi ett inntrykk av stor båt, men virker malplassert i en slik båt. Plotteren vil være umulig å lese fra en normal sitteposisjon under seil.
Salona 380 fremstår som en svært fornuftig båt for turseiling og regatta. Litt konservativ, men trygg. Salona var tidlig ute med vakuumstøping av skrogene, og er et verft som har høy kompetanse på dette. Salona 380 båt med moderne løsninger, uten å gå for langt. Om prisen starter på 150 000 euro, så er det ett kupp.
Spørsmålet er fremtiden til verftet, og om det kan levere. Salona 380 har hatt en trang fødsel. Salona utvikler også en ny 55 foter.
Salona 380 | Maxi 120 | Arcona 380 | Xp38 | Dehler 38 | |
Skroglengde | 11,60 m | 11,65 m | 11,28 m | 11,58 m | 11,30 m |
Vannlinje | 10,00 m | 10,60 m | 10,60 m | 10,36 m | 10,40 m |
Bredde | 3,72 m | 3,75 m | 3,80 m | 3,70 m | 3,75 m |
Dybde | 2,10 m | 2,30 m | 2,40 m | 2,40 m | 2,20 m |
Vekt | 6200 kg | 6900 kg | 6800 kg | 6700 kg | 7100 kg |
Ballast | 2200 kg | 2470 kg | 2400 kg | 2700 kg | 2300 kg |
Storseil | 44 kvm | 46,6 kvm | 47,5 kvm | 48,5 kvm | 43,7 kvm |
Fokk | 36 kvm | 37,5 kvm | 39 kvm | 37,1 kvm | 37,5 kvm |