VINGE: Mistral Carbowing skal gi en rekke fordeler.
VINGE: Mistral Carbowing skal gi en rekke fordeler.

Vingmast for seilbrett

Mistral er tilbake, og håper å revolusjonere riggen. Systemet er lansert under Boot i Dusseldorf.

Publisert Sist oppdatert
BOOT: Den nye riggen ved siden av Windsurfer LT med Mistral dekor på utstillingen i Dusseldorf.

Ernstried Prade er tilbake hos Mistral. Sveitseren grunnla Mistral i 1976, og hans produkt var teknisk mye bedre enn den originale windsurferen. Nå mener Prade at han har en rigg som er bedre enn hva som finnes på markedet i dag.

Les: Comeback for Windsurfer

Rigg i karbon

CarboWing er en merkevare som har blitt testet ut siden 2016, men lansert kommersielt først nå, under Mistral merkevaren. Riggen består av en tredelt vingeprofil, et seil og en karbonbom. Seilet festet til masten i et spor, som på en båt, ikke tredd over masten slik som på en laserjolle.

Men vingmast er ikke noe nytt. Fred Haywood var den første brettseiler som seilte raskere enn 50 knop. Rekorden satt han i Weymouth i 1983 med en vingmast av karbon, ikke ulik den Mistral nå forsøker å selge. Rekorden stod i tre år daPascal Maka oppnådde 38,86 knop, en rekord som slo «Crossbow»s rekord på 36 knop. Maka brukte en standard mast, og et seil med camber indusere, en løsning som er blitt brukt videre av hastighetsrekordseilere. 

Les: iFoil fra Svein Rasmussen i OL 2024

Bedre balanse

Ernstried Prade hevder at riggen er mer komfortabel å seile med. Balansepunktet holder seg på samme sted, også i vindkast. Det er helt klart en fordel, men et problem som oppstår først og fremst med billig utstyr.

Masten er mye stivere enn en rundt mast, og bøyer seg ikke i vindkast. En fordel med en modrene brettrigg er nettopp det at mastetoppen flekser ut, og slipper krefter, slik at seilene kan brukes i et større vindspekter.

Også spilene i seilet justeres på en raskere og enklere måte. 

 

Å seile med en oppblåsbar vinge er også noe som kommer for fullt og ble vist frem av mange ulike produsenter på Boot, les: Seiling på en ny måte

Mer effekt

Mistral hevder at ett 6 kvm seil kan brukes som erstatning for ett 8 kvm seil fordi vingen er mer effektiv. Det gjør seilingen mindre fysisk. Masten vil dessuten flyte, slik om riggen havner i vannet, så vil den bli liggende der.

Riggen utstilt i Dusseldorf viste ikke ingen optimal form. Mulig det var rigget med for mye uthall, fordi masten roterte ikke slik masten på båter med vingmast gjør. Det var heller ingen mulighet å justere masterotasjonen.

Bommen har også mye detaljer. Bomhøyden justeres ved å rotere stykket mellom vingmastseksjonene. Linene til uthall er også ført inne i selve bommen. Uthall kan justeres under seiling. Riggen krever langt mindre nedhall.

Det er gøy med nye løsninger, og om det fungerer, så vil vi nok se teknologien i World Cup og speedseiling etter hvert. Teknologien er også interessant for foiling hvor fartsvinden får større betydning. 

Mistral har ikke annonsert noen pris, men det ser kostbart ut. 

 

 

HISTORIE: Fred Haywood utviklet en vingmast av karbon på starten av 80-tallet.
BOM: Bommens høyde justeres lett og raskt.