Boot 2025
Litt færre besøkende på Boot
Over 200 000 publikummere besøkte utstillingen Boot 2025, som er noe ned fra 240 000 besøkende i toppårene, men utstillerne er fornøyde og optimistiske.
I går stengte Boot 25 dørene etter ni dagers båtfest i Düsseldorf. Totalt reiste mer enn 200 000 mennesker fra 113 land til Düsseldorf for Boot 25, hvorav en tredjedel var utenlandske besøkende. Nederland, Belgia, Italia, Storbritannia, Frankrike, Tyrkia og Sveits toppet listen over besøksland, mens antallet deltakere fra oversjøiske regioner som Nord-Amerika og Asia også økte, med USA og Kina som ledende, melder messearrangørene.
Årets Boot kunne lokke publikum med 1 500 utstillere fra 67 land fordelt på 16 messehaller. Over 63 prosent av selskapene og forhandlerne på messen kom fra andre europeiske land og utenfor Europa, med Italia, Nederland og Frankrike i tet, mens storheter som Bavaria og Windy valgte å utebli fra årets messe, og Hanse Group stilte kun med merket Fjord.
– Det var spesielt oppmuntrende å se den store etterspørselen etter mindre båter, og vi møtte mange nye, svært internasjonale potensielle kjøpere. Årets messe overgikk alle forventninger, sier Presidenten for Boot Düsseldorf og den tyske marinføderasjonen (BVWW), Robert Marx
– Mens forventningene før messen var forsiktige, ser vi nå optimistisk på den kommende vannsportsesongen. Flertallet av utstillerne melder om stor kjøpsinteresse og mange konkrete avtaler, både for båter og teknisk tilbehør. Dykker- og surfutstyr har også vært ettertraktet, og etterspørselen ser ut til å ha økt betydelig, sier Petros Michelidakis, direktør for Boot.
– Boot Düsseldorf har nok en gang bekreftet sin status som en nøkkelbegivenhet for båtindustrien. Vi er svært fornøyde med det høye antallet besøkende og den entusiastiske mottakelsen av våre 14 nyheter, sier Gianguido Girotti, CEO for BENETEAU Groups båtdel.