Boot 2025

KØ: Med færre utstilte seilbåter og nesten like mange besøkende, så ble det lange køer bare for å ta en titt på en seilbåt.

Litt færre besøkende på Boot

Over 200 000 publikummere besøkte utstillingen Boot 2025, som er noe ned fra 240 000 besøkende i toppårene, men utstillerne er fornøyde og optimistiske.

I går stengte Boot 25 dørene etter ni dagers båtfest i Düsseldorf. Totalt reiste mer enn 200 000 mennesker fra 113 land til Düsseldorf for Boot 25, hvorav en tredjedel var utenlandske besøkende. Nederland, Belgia, Italia, Storbritannia, Frankrike, Tyrkia og Sveits toppet listen over besøksland, mens antallet deltakere fra oversjøiske regioner som Nord-Amerika og Asia også økte, med USA og Kina som ledende, melder messearrangørene.

Årets Boot kunne lokke publikum med 1 500 utstillere fra 67 land fordelt på 16 messehaller. Over 63 prosent av selskapene og forhandlerne på messen kom fra andre europeiske land og utenfor Europa, med Italia, Nederland og Frankrike i tet, mens storheter som Bavaria og Windy valgte å utebli fra årets messe, og Hanse Group stilte kun med merket Fjord.

NY: X-Yachts er godt fornøyd med responsen på sin ferske nyhet som de viste frem på Boot.
KREMPLASS: Heyman 42 PPH fikk plassen som vi tidligere har funnet Oyster. Det var god plass rundt 42-foteren, og kø for å se nyheten.
HALLER: Hall 15 var det samlet mindre seilbåter, og hallen var bare delvis fyldt. Her var det plassert digre katamaraner tidligere.
GLISSENT: Saare Yachts er en av de mindre verftene som var på plass. En del verft hadde kun salgsrepresentanter uten båt. Det reduserer kvaliteten på utstillingen.

– Det var spesielt oppmuntrende å se den store etterspørselen etter mindre båter, og vi møtte mange nye, svært internasjonale potensielle kjøpere. Årets messe overgikk alle forventninger, sier Presidenten for Boot Düsseldorf og den tyske marinføderasjonen (BVWW), Robert Marx

– Mens forventningene før messen var forsiktige, ser vi nå optimistisk på den kommende vannsportsesongen. Flertallet av utstillerne melder om stor kjøpsinteresse og mange konkrete avtaler, både for båter og teknisk tilbehør. Dykker- og surfutstyr har også vært ettertraktet, og etterspørselen ser ut til å ha økt betydelig, sier Petros Michelidakis, direktør for Boot.

– Boot Düsseldorf har nok en gang bekreftet sin status som en nøkkelbegivenhet for båtindustrien. Vi er svært fornøyde med det høye antallet besøkende og den entusiastiske mottakelsen av våre 14 nyheter, sier Gianguido Girotti, CEO for BENETEAU Groups båtdel.