X-Yachts med nyhetsrush i Dusseldorf
Ingen nye båter med spennende planer for det danske verftet i Tyskland.
Den mest spennende nyheten er X4.0, en 40-foter i PureX-serien. Båten arvet kvaliteter og linjer fra X4.3 som SEILmagasinet seilte i 2016. Siden den gang har X-Yachts sjøsatt to større 40-fotere, X4.6, nominert til Årets Båt i 2019, og X4.9.
Båtene befinner seg midt mellom Xp-serien utviklet for regatta, og Xc-serien utviklet for langturseiling.
Under presselanseringen i dag kommer det frem at den nye 40-foteren blir like rask som Xp38, men langt mer komfortabel. Den åtte tonn tunge båten har over tre tonn bly i kjølen. Det skal gjøre den trygg og stabil. Skroget er egentlig bare 39 fot, og litt kortere enn Xp 38.
Båten her en liten detalj vi ikke har sett før. Nedgangen fra cockpiten har cowboy-dører, og disse dørene skjuler tamper fra hyttedekk.
Over fire millioner kroner
X4.0 starter på 257.500 euro uten moms. Inkludert i prisen er utstyr og forbedret kvalitet som X-Yachts beregner til en verdi av 48 700 euro. Denne ekstrakvaliteten er skrog bygget av epoxy, stålramme for kjølen, slette skroggjennomføringer, teak i cockpit, rod-rigg, ankervinsj, store vinsjer med mer.
– Seil kommer ekstra, og kjøpere av en slik båt vil spekke den godt med utstyr. Da nærmer prisen seg fire millioner kroner, momset og seilklar, mener Otto Backe i X-Yachts.
Mye volum
X4.0 har en totalbredde på 3,81 meter, det er mye for å være X-Yachts. Xp38 er 3,7 meter bred, men langt smalere i baugen og akter ut mot hekken. X4.0 har mye til feles med 43-foteren under dekk. Den største forskjellen er at båten leveres kun med ett bad. Først kommer nyheten med to lugarer. Til neste år blir det mulig å få den også med tre lugarer. Da forsvinner det forovervendte kartbordet.
Skottet i baugen er flyttet akterover. Det gir rom til en seilbinge forut, som er unikt på en båt av denne størrelses. Det gir også en køye i full størrelse i eierlugaren.
I lugaren akter kan båten leveres med to enkeltkøyer, i stede for en dobbel køye. Da er disse to køyene på to ulike nivåer.
Flere nyheter
X-Yacht utvikler også en nettside hvor du kan tilpasse båten slik du ønsker. Den funker kjapt og bra, men jeg savner pris, slik vi er vant med med tilsvarende løsninger med bil.
Xc-serien blir også oppgardert. Båten blir fra nå av bygget i epoxy som er en dyrere og bedre løsning, uten at prisen øker.
| X4.0 | Xp38 | Xc38 |
LOA | 12,09 m | 11,95 | 12,20 |
Skrog | 11,50 m | 11,58 | 11,58 |
Vannlinje | 10,40 m | 10,36 | 10,38 |
Bredde | 3,81 m | 3,70 | 3,81 |
Dybde | 2,1 m | 2,1 | 1,98 |
Ballast | 3075 kg | 2760 | 3775 |
Vekt | 8100 kg | 6775 | 8700 |
Motor | 29/40 hk | 29 | 41 |
Diesel | 200 l | 150 | 200 |
Vann | 270 l | 260 | 375 |
Storseil | 47 kvm | 42,7 | 44 |
Selvslåer | 31 kvm |
|
|
fokk 106 % | 37 kvm | 35,5 | 48 |
Asym. spinnaker | 130 kvm |
| 131 |