Toffen Thorleifsson og Børge Ousland prøver sin nye trimaan i Oslofjorden

Ousland og Thorleifsson rundt Nordpolen

Polarhelten Børge Ousland og den erfarne havseileren Thorleif (Toffen) Thorleifsson skal bli de første som seiler rund nordpolen i løpet av samme sesong. Til å føre dem rundt har de valgt en 31 fots trimaran.

Publisert Sist oppdatert

Børge Ousland, vel kjent for sine polarekspedisjoner og Toffen Thorleifsson med blant annet en transatlantisk tomannsregatta bak seg er et ideelt team for en slik seilas. Deres samlede erfaring er betydelig og de har seilt sammen tidligere og kjenner hverandre godt. De to har lenge jobbet med planene om en seilas som dekker både nord øst- og nord vest passasjen i en sesong og mener at en trimaran et et ideelt fartøy for turen, som fra Oslo til Oslo er på drøye 10.000 nautiske mil og skal etter planen gjennomføres på drøyt tre måneder.

Mange utfordringer

Ekspedisjonen skal starte fra Fram-museet ved Bygdøynes onsdag 23. juni 2010 og seilerne drar da rett nordover til Vardø der de skal følge issituasjonen nøye for de setter igang med den mest krevende delen. De største utfordringene underveis blir naturlig nok is. Vinterisen rundt polplatået er stadig rundt to meter tykk og når den er i drift i den korte polarsommeren er den naturig nok en trussel for ferdsel med et lite fartøy i området. Issituasjonen vil kunne følges daglig ved hjelp av norske og canadiske israpporter.Tåke er en annen utfordring og når seilerne er kommet til september/oktober er det svært mørkt i nord. Da er seilerne forhåpentligvis på god vei mot Grønland østover.

Corsair 31

Ousand og Thorleifsson har valgt en Corsair 31 til å føre dem den krevende ferden rundt polplatået. Båten har vist at den tåler en støyt og et tilsvarende eksemplar har tidligere seilt jorden rundt langs 0-meridianen. Den aktuelle båten skal forsterkes med kevlar rundt alle skrogene for å kunne tålse sammenstøt med is og slitasje ved å seile i farvann med is.

Corsair 31UC har for øvrig denne spesifikasjon:

LOA 30' 10" (9.4 m)

LWL 30' 0" (9.15 m)

Bredde 22' 5" (6.84 m)

Bredde uten flottører 8' 2" (2.5 m)

Dypg, bare skrog 1' 4" (0.41 m)

Dypg. med senkesverd  5' 6" (1.68 m)

Mast  42' 6" (12.96 m)

Vekt 1,746.3 kg

Skrog fiberglass med PVC kjerne i skum

Seilareale: Storseil 39.7 kvm, fokk 20.2 kvm, Asymmetrisk spinnaker 92.2 kvm, Code0 41.6 kvm.

Fordelen med en flerskrogsbåt er at den er svært lettdrevet og kan derfor holde en høyere snittfart enn et konvensjonelt fartøy under alle forhold. Dypgående gjør at båten under mange forhold kan seile mellom land og eventuell is som vil drive på grunn langs Sibirs langrundte strender.

Forberedelser

Karene er godt i gang med forberedelsene. Det jobbes nå med å få alle formalia og tillatelser på plass for å seile i russisk farvann. Det gjenstår endel tekniske forberedelser og fremdeles er ingen av de budsjetterte fem millioner kroner pluss MVA på plass. Ousland og Thorleifsson har mange navn på blokka, men ennå ingen kontrakter. Ousland har god erfaring med å få finansiert sine prosjekter. Han sier til Seilas at interessen for dette prosjektet er stor i utlandet og han regner derfor med å kunne nå budsjett i løpet av de neste seks månedene. Seilerne har brukt båten i Oslofjorden i høst og skal gjennomføre en «realistisk testseilas» i Skagerrak helgen 7-11. januar.

Som i telt

Ousland og Torleifsson som har forskjellig erfaringsområde for ekspedisjoner håper å bringe mye innovasjon til prosjektet. Blant annet planlegger de overnattinger som om de skulle bo i telt med begrenset krav til komfort og varme. Totalvekten av mat og utstyr er kritisk da båten ikke bør veie mer enn to og et halvt tonn for å opprettholde de gode seilegenskapene. Det betyr at man ikke kan ha med mer enn 7-800 kilo ekstra. Båten skal ikke ha installert motor og karene vurderer i kunne ro båten i vindstille. Ettersom mye av distansen skal seiles i nærheten av land, vil det være mulig å anløpe havner for forsterkninger underveis.

Vaktrutiner

For en besetning på to blir det naturlig nok krevende å ferdes i lange perioder i sjøen. Trolig vil de gå tre timers vakter om natten med noe lengre vakter på dagtid. Tid til å kjede seg blir det neppe for karene som har satt seg godt inn i historien til tidligere polarhelter og som også vil være øyevitner til dagens miljø i polarområdene. Både når det gjelder forurensning og smelting vil karene ha verdifull førstehånds erfaring med seg hjem.

Seilas følger turen

Seilas vil som eneste norske seilblad følge Ousland og Thorleifssons ekspedisjon jevnlig. Vi skal følge dem gjennom forberedelsene og underveis med hyppige oppdateringer av posisjoner og nyheter både på nett og i papirutgaven. Følg med.