SEIL: Greta Thunberg feiret ettårsdagen for starten på sin protest til havs. Nå har hun blitt helt og forbilde for en hel generasjon.
IMOCA. Greta Thunberg skal seile en superrask 60-foter over Atlanterhavet.
FOILER: «Malizia» ble bygget i 2015 og skal være i stand til å vinne Vendee Globe. Båten er bygget for å foile.

Thunberg over halvveis

Miljøaktevisten trives om bord, tross mangel på komfort.

Publisert Sist oppdatert
ETA: Har Greta Thunberg rett eller ikke, det får vi se 28. august.

Boris Hermann har valgt en kurs nord for Azorene, og kapper distanse. Nå er båten over halvveis, og det er konkurranse om bord om å tippe når «Malizia» er fremme i New York. De fleste tipper 28. august. Turen startet 14. august, som betyr at de så fall har beregnet krysningen svært presist.

LES: Greta Thunberg i moderat fart mot New York

Oppe i 26 knop

– Vi har hatt toppfart på 26 knop så langt, vi seiler båter ca 80 prosent av kapasiteten i frisk vind, og nesten i 100 prosent når det er lett, forteller den tyske skipperen til bladet die Yacht.

Det blir motvind mot New York, og valget er tatt å gå syd mot 39° for å ha det mer behaglig, tross for at det gir ti timers lengre seilas.

Den tøffeste seilingen var i starten.

– Greta har ikke sett ut til å ha vært sjøsyk, i så fall bare litt. Hun er tøff, sier Hermann.

Verdenskjendis

I mens Greta Thunberg koser seg til havs, og feirer at det er ett år siden hun startet å streike for å redde klimaet, går debatten rundt i hele verden om hennes seiltur er bra for klimaet eller ikke. Det er nå kjent at mannskapet tar flyet hjem, mens nytt mannskap som skal hente båten, også flyr over Atlanterhavet.

Den unge svensken har i hvert fall skaffet enorm oppmerksomhet om moderne seiling, og at det kan være en ide å vurdere alternativer til fly, om det er mulig. 

Klar for regatta

Boris Hermann har både The Ocean Race, tidligere Volvo Ocean Race, og Vendee Globe på blokka, men skal først seile Jaques Vabre i høst med IMOCA  «Malizia». Greta Thunbergs stønt vil helt sikkert gi seiling en større oppmerksomhet. Kanskje Thunberg blir en aktiv seiler hun også. Turen vil kanskje også åpne dører for å bruke vindkraft for transport til sjøs, da i form av seil. I så fall vil det bli spart enorme mengder klimagasser. 

LES: Når seil er eneste mulighet 

 

NORD: «Malizia» tar seg frem nord for Azorene. Det sparer distanse, men gir ustabile vindforhold.
SEILER: Thunberg har fått oppleve seiling på sitt beste. Toppfart så langt er 26 knop.
SOL: Det er fem om bord på «Malizia» som stort sett har blitt styrt av autopilot hele veien med energi fra sol og slepegenerator.