Thunberg over halvveis
Miljøaktevisten trives om bord, tross mangel på komfort.
Boris Hermann har valgt en kurs nord for Azorene, og kapper distanse. Nå er båten over halvveis, og det er konkurranse om bord om å tippe når «Malizia» er fremme i New York. De fleste tipper 28. august. Turen startet 14. august, som betyr at de så fall har beregnet krysningen svært presist.
LES: Greta Thunberg i moderat fart mot New York
Oppe i 26 knop
– Vi har hatt toppfart på 26 knop så langt, vi seiler båter ca 80 prosent av kapasiteten i frisk vind, og nesten i 100 prosent når det er lett, forteller den tyske skipperen til bladet die Yacht.
Det blir motvind mot New York, og valget er tatt å gå syd mot 39° for å ha det mer behaglig, tross for at det gir ti timers lengre seilas.
Den tøffeste seilingen var i starten.
– Greta har ikke sett ut til å ha vært sjøsyk, i så fall bare litt. Hun er tøff, sier Hermann.
Verdenskjendis
I mens Greta Thunberg koser seg til havs, og feirer at det er ett år siden hun startet å streike for å redde klimaet, går debatten rundt i hele verden om hennes seiltur er bra for klimaet eller ikke. Det er nå kjent at mannskapet tar flyet hjem, mens nytt mannskap som skal hente båten, også flyr over Atlanterhavet.
Den unge svensken har i hvert fall skaffet enorm oppmerksomhet om moderne seiling, og at det kan være en ide å vurdere alternativer til fly, om det er mulig.
Klar for regatta
Boris Hermann har både The Ocean Race, tidligere Volvo Ocean Race, og Vendee Globe på blokka, men skal først seile Jaques Vabre i høst med IMOCA «Malizia». Greta Thunbergs stønt vil helt sikkert gi seiling en større oppmerksomhet. Kanskje Thunberg blir en aktiv seiler hun også. Turen vil kanskje også åpne dører for å bruke vindkraft for transport til sjøs, da i form av seil. I så fall vil det bli spart enorme mengder klimagasser.
LES: Når seil er eneste mulighet