FØRSTE STIKK: IMOCA Team Malizia vant In-Port race i Alicante.

Første stikk til Team Malizia i The Ocean Race

Havneregattaen i Alicanta ble starten på jorda-rundt regattaen The Ocean Race. Det ble et spennende show med store forandringer i rekkefølge.

Publisert Sist oppdatert

Havneseilasen, eller in-port race, som The Ocean Race kaller dette arrangementet er mest for publikum og sponsorer, men kan også være avgjørende i sammendraget om noen båter havner på lik poengsum. Da vil havneregattaen være avgjørende for rekkefølgen av disse.

Seilasen ble sendt på Eurosport, og heldigvis også Eurosport sin Youtube-kanal som gjør det enklere å streame innholdet. Kommentator Niall Myant-Best gjør en svært god jobb for arrangøren, og Eurosport, og sammen med Sam Davies ble en uvesentlig regatta god underholdning.

Uvesentlig seier

Under bryggesnakk før regattaen virket det som at ingen av skipperne brydde seg stort om havneregattaen, en regatta hvor båtene fikk ta med seg gjester.

I det nedtellingen startet var saken annerledes. Nå var lagene ivrige til å vise muskler, unntatt Team Malizia. Det var lagt opp til en sløreregatta med slørestart, og to korte lens og kryss etapper. Vinden var helt på grensen til at foilene fikk løftet båtene opp fra vannet.

TRYKK: Fokk var raskere enn Code ut fra start. Det var nok vind til at 11th Houer fikk løft.
TETT: De franske lagene «Biotherm» og «Holcim-PRB» viste stort fartspotensial under havneregattaen.

Flaks avgjorde

«11th hour» startet med fokk (J2), det eneste forseilet som alltid står oppe, på rull på disse båtene, mens alle de andre bruke det største code-seilet. Størst er ikke alltid best, og den amerikanske båten hadde litt høyere fart på førte slørelegg. «Team Malizia» lå sist.

Lensen ble en krysslens, og alle brukte code. Disse båtene har ikke gennaker. «11th hour» jibbet alt for sent, og «Holcim-PRB» fant det raskeste sporet. De ledet etter andre slørelegg. På kryssen valgte de fokk, mens alle de andre bak fortsatte med code. Med døende vind var det smart. Vinden dreide også, og «Team Malizia» som lå sist fikk et stort løft, og seilte seg opp fra siste til første, mens «Holcim-PRB» gjorde det motsatte. Regattaen ble avkortet, og endte med tysk seiler. «11th hour» ble nummer to, og «Biotherm» tre. «Holcim-PRB» var den eneste som ikke fullførte.

Stilling

1. Team Malizia, 5 points
2. 11th Hour Racing Team, 4 points
3. Biotherm, 3 points
4. Guyot environnement - Team Europe, 2 points
5. Holcim-PRB - did not finish, 0 points

VO65: Laget til Aksel Magdahl viste styrker. Seilene viser at VO65-båtene ikke har alle sponsorer på plass.

Norsk seier

VO65-båtene hadde også god vind i starten, en vind som forsvant. Alle båtene benyttet Code 0 under hele regattaen. WindWhisper Racing Team viste styrke helt fra start, og var raskest. Det er et polsk prosjekt hvor Aksel Magdahl er navigatør. Båten hadde høyere fart. Vinden falt, og da Magdal og co krysset måltreken, så gikk maksimaltiden på 15 minutter ut før neste båt gikk i mål, og WindWhisper Racing Team var det eneste laget som fikk poeng.

Stilling

1. WindWhisper Racing Team, 6 points
2. Team Jajo, did not finish, 0 points
2. Mirpuri Foundation Racing Team, did not finish, 0 points
2. Viva Mexico, did not finish, 0 points
2. Ambersail 2, did not finish, 0 points
2. Austrian Ocean Racing - Team Genova, did not finish, 0 points