KNS satser på høyteknologi
Under ORCi-EM på Hankø i sommer vil rundingsbøyene plassere seg selv.
Alt i 2019 testet KNS ut bruk av dronebøye i forbindelse med Hankø Race Week. Dette er bøyer som i praksis styrer seg selv ute på vannet, og som gjør at vi som regattaarrangør kan legge baner raskere og med større presisjon.
–Både seilere og funksjonærer vil dra stor nytte av denne teknologien. Med bruk av dronebøyer kan vi redusere bemanningen på vannet. Bemanningen går fra å være bøyelegger til å bli en bøyeoperatør, forteller Christian Ruscetta fra KNS.
Innkjøp av ti bøyer
Etter at KNS fikk støtte av Kulturdepartementet for å arrangere EM på Hankø i sommer har foreningen fått muligheten til å kjøpe ti automatiserte bøyer. Bøyer som vil gjøre det mer effektivt, ressursbesparende og miljøvennlig å arrangere regattaer.
–Med ti merker har vi mulighet til å håndtere de aller fleste banekonfigurasjoner, både for joller, kjølbåt og brett. Dronebøyene skal brukes i alle sammenhenger i foreningen, så vel i regattaer som i treningssammenheng. Jolleseilerne og treningsseilerne skal også få stor nytte av dette systemet.
Skandinavisk samarbeid
KNS har valgt amerikanske Marksetbot, en stor leverandør som også leverer til SailGP. Leverandøren har et produkt med integrasjon mot tracking av seilerne.
Gjennom prosessen med innkjøp av dronebøyer har KNS vært i tett dialog med danske og svenske søsterforeninger, KDY og KSSS, der målet har vært å finne en felles leverandør. KDY og KSSS kjøper også utstyr av Marksetbot, noe som betyr at vi kan dra nytte av hverandres kompetanse og utstyr
Høyteknologi
Investeringen i den nye teknologien gjør at vi må bygge ny kompetanse. KNS håper dette kan appellere til eksisterende mannskap, men også føre til rekruttering av nye mennesker. Leverandøren av bøyene kommer til Norge i mars for å ha kursing og opplæring.
Parallelt med dronebøyene arbeider KNS også med andre tekniske løsninger, som på sikt gjør at vi i teorien kan helautomatisere treninger og regattaer.
Dronebøyene vil, sammen med andre teknologiske systemer vi ser på, gjøre KNS verdensledende når det gjelder bruk av teknologi og nye løsninger i regattasammenheng.