Vendee Globe
Brann om bord i «Foresight Natural Energy»
Det ene fører til det andre. Conrad Colman hadde sin værste dag i sitt liv på søndag.
Flagrende seil, og ingen instrumenter
Vinden økte, og gennakeren var håpløst rullet inn. Den var i ferd med å blafre seg i filler. Men New Zealandrene hadde verken instrumenter eller autopilot.
– Det tok lang tid å få rullet inn gennakeren skikkelig, seilene på lens med rorkulten mellom beina. Jeg klarte å styre seilet inn mot forstaget, slik at det kunne fires uten at det falt i vannet. Jeg brukte over to timer på jobben. Med vindkast på opp mot 40 knop, hvor vannet ble blåst av bølgetoppen fikk jeg sikret seilet på fordekket med surringer.
Vann under dekk
– Da jeg kom ned i båten igjen var fant jeg det meste flytende rundt. Flere hundre liter med vann var kommet inn gjennom kjølboksen, fordi krengningsvinklen var så stor. Bager med mat og klær fløt rundt. Heldigvis var mye av dette vakuumpakket, og i god behold, forteller Conrad Colman.
Slapp med skrekken
Conrad Colman gravde seg inn i asken og fikk spleiset brente kabler. Det gjorde at autopiloten startet å fungere igjen.
– Jeg skrek av glede fordi jeg slapp å håndstyre til Cape Town, og kunne fortsette racet. Akkurat nå surfer jeg i 25 knop ned en bølge, forteller Conrad Colman.
D29 : A day to forget for Conrad Colman... by VendeeGlobeTV
80°: Med båten på hoder og flagrende seil klarte Colman å få båten på kurs, uten autopilot. |