Brest Atlatiques
Nye spenning i Brest Atlatiques
Begge Ultime-trimaranene i tet må til land for reparasjoner. Det stokker om på ledelsen.
Deltet av fire båter krysset ekvator fem dager etter at de startet fra Brest for en uke siden. «Edmond de Rothschild» valgte det raskeste sporet, og opparbeidet seg en ledelse på 180 nm over «Macif» på andreplass, og i helgen ble det kjent at trimaranene til Francois Gabart hadde fått skade på senterroret etter å ha seilt på ne som drev i sjøen. Skaden var ikke alvorlig, men svekker manøvreringsevnen i lavere fart.
Stopp i Brasil
I går ble det kjent av «Edmond de Rothschild» også hadde fått skade etter å ha seilt på noe ukjent. De har fått skadet stikkkjølen. Båten til Frank Cammas er nå på vei in til Salvador hvor det star bakkemannskap å venter. Salvador er også mål for Transat Jacques Vabre, så det blir nok mange seilere på brygga. Mens IMOCA-båtene har brukover 13 døgn, har Ultime-trimaranen brukt under en uke.
«Macif» er nå i ledelse, men har bestemt seg å gå til land i Rio for reparasjon. Det vil gi «Sodebo» en mulighet å ta ledelsen. Så får vi se hvilke av bakkemannskapene som er raskest, og om de to raskeste vil klare å ta igjen «Sodebo» som bare ligger 115 nm bak båten i tet. I 30 knop er det under fire timer.
Alle båtene må svinge innom Rio, og distansen derfra til Cape Town vil bli svært krevende strategisk.
Plassering
1. Maxi Edmond de Rothschild, Franck Cammas og Charles Caudrelier, distanse til mål. 9692 nm
2. Macif, Franois Gabart og Gwénolé Gahiet + 15,3 nm
3. Sodebo Ultime 4, Thomas Coville og Jean-Luc Nélias. + 116 nm
4. Actual Leader, Yves Le Bleved og Alex Pella. + 385 nm