Mitt hav
Kjøpte seilbåt og reddet ferien
Unge nordmenn har lenge hatt syden som feriedestinasjon. Bror Sonne valgte alternativt - og vil spare mye på feriebudsjettet.
Det er ikke ofte at SEILmagasinet gir personlige økonomiske råd, men det gjør vi nå: Gjør som journalistkollega Bror Sonne - kjøp deg billig, brukt seilbåt og spar både penger og miljø.
Men fort deg. Du må sloss om godbitene i konkurranse med svensker, tyskere og dansker. De har nemlig skjønt det. I skrivende stund koster en euro hele 12,50 kroner. Det gjør pizzaen dyr i Italia og ølen dyr i Spania. Men eurokursen gjør også brukte båter billige i Norge.
Nordmenn har ikke skjønt det. Seilferie er den beste ferieformen. Det store båtmarkedet omhandler digre påhengsmotorer som svir i lommeboken hver gang tanken fylles, og som også bør svi på samvittigheten. Prisen på brukte motorbåter er relativt lik i Norge sammenlignet med våre naboland.
Vi i utenforlandet Norge blir dessuten straffet med «dobbel» moms om vi skal selge båter ut av landet. For selv om båten allerede er «momset» i Norge må kjøperen betale moms til hjemlandets statskasse. Dette skyldes at vi står utenfor EUs tollunion.
Likevel gjør altså den lave prisen på våre brukte seilbåter interessante. Det burde vi som liker å seile glede oss over også her hjemme. Og det burde også smarte, unge nordmenn utnytte, slik Bror Sonne gjorde. Etter en kritisk bruktbåtrunde, med budsjett opp mot 100 000 kroner, endte han opp med en Albin Cirrus fra 1980-tallet. Bruktbåten viste seg å være i langt bedre stand enn fryktet, og oppgraderingsbudsjettet har heller ikke sprukket.
Motoren i Albinen starter og seilene er greie. Seil er selvfølgelig å fortrekke, da dette gir langt mer behagelig transport. Billigere blir det også, selv om den gamle Volvoen på syv hester kun drikker noen dråper diesel.
Hele norskekysten ligger og venter på Bror, og med 26-fot er det enklere å få plass i havn, enten det er en kommersiell gjestehavn eller en naturhavn. Han foretrekker naturhavner, og ved å finne sin egen plass mellom holmer og skjær, reduseres også feriekostnadene ytterligere.
Seiling krever kunnskap, men ikke noe mer enn å føre en motorbåt. Eller tvert i mot. Båteiers mareritt er navigering i havn, og det er enklere med en seilbåt som både svinger mer presist, og holder kursen mer stødig. Bror Sonne lærte å seile av venner da han som 15 åring kjøpte en Maxi 77. Før dette hadde han aldri seilt tidligere. Ved å seile som mannskap på en regattabåt ble kunnskapen så god at den kunne videreformidles som instruktør hos KNS. Så ble det langtur med venner som 19- åring, deretter studier. Nå er 24-åringen igjen båteier. For en rimelig penge.