BRUKT: Begge båtene kan du få på bruktmarkedet for under en million kroner. Skandinavisk kvalitet. X-Yachts fra Danmark og Nimbus fra Sverige.

Det andre båtlivet

Denne helgen tester Båtmagasinet og SEILmagasinet en brukt motorbåt og en brukt seilbåt i samme prisklasse, og vi har byttet roller.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan er båtlivet med tørkestativ på dekk? Denne helgen har Båtmagasinet og SEILmagasinet byttet roller. Vi skal finne ut hvordan båtlivet er i motsatt leir. Båtmagasinet tester seilbåtlivet, og SEILmagasinet tester motorbåtlivet.

Bakgrunnen er at vi vil finne ut av hvordan de to formene for båtliv arter seg i forhold til hverandre: Hva slags brukt motor og seilbåt får du får litt under en million kroner? Hvordan er det å være på sjøen i de ulike båtene, og hvordan er det å legge til kai? 

Ja, vil vil finne ut av hvordan båtliv du får for samme beløp i de to ulike båttypene. Derfor har vi kastet loss denne helgen, Båtmagasinet i en X-362 seilbåt og SEILmagasinet i Nimbus 30 S. Hele testen og reportasjen vil du kunne lese om i våre magasiner og plussartikler på nett senere i høst.

Nimbus-eier Stein Anders Sundby tester seilbåtlivet, mens SEILmagasinets redaktør tester motorbåtlivet.
Nimbus-eier Stein Anders Sundby tester seilbåtlivet, mens SEILmagasinets redaktør tester motorbåtlivet.
MOTORBÅT: Nimbus 30S fra 2007.
SEILBÅT: X-362 Sport fra 2000.

Vi er ikke alene på fjorden denne helgen. I de mange fine havnene i Oslofjorden er det yrende båtliv denne helgen i slutten av september. Vi har overnattet i Tåjebukta på Håøya, der det er flotte bryggeanlegg og velfungerende serviceanlegg, kantareller i skogen, og ingen havneavgift nå.

Tåjebukta på Håøya byr på fine bryggeanlegg.
HØST: Tåjebukta på Håøya byr på fine bryggeanlegg.
STILLE: Seilbåten ble liggende å drive, mens motorbåten kunne gi jernet.
HÅØYA: Testbtene side om side.
NATT: Det blir tidlig mørkt nå på høsten.

.

.

.