Tid for forandring
Båt kjøpt, og båt solgt. TwoStar 36 er byttet ut med en X-362 Sport, kjøpt usett.
For 12 år siden kjøpte jeg en sliten TwoStar 36 billig. Jeg visste at båten hadde store vedlikeholdsbehov, og at den ville kreve mye innsats og penger. For hver sesong ble båten litt finere, og det var tilfredsstillende.
Det var også gøy å seile regatta igjen, og aldri har jeg brukt båten mer enn det året jeg seilte onsdagsregattaer i Asker, og nådde målet, delta i Bohusracet i Sverige.
Regattaseilingen gjorde at båten var i god stand tidlig på sesongen, og det lærte meg å kjenne båten bedre. Jeg fikk også erfare at dekksutstyret trengte en oppgradering, spinnakeren helt avleggs, og at jeg trengte et bedre forseil.
Tallet på kalkulatoren viste at det var en bedre ide å bytte båt enn å spekke opp en båt med verdier jeg aldri ville få tilbake. Den erkjennelsen var demotiverende.
TwoStar 36 «Cilantra» har fungert godt som familiebåt, selv med tre store barn. Båtstørrelsen er perfekt. Det er lett å ta vårpussen selv, det er også enkelt å ta båten ut på fjorden en ettermiddag, den er stor nok til å stå i mot litt vær, og den er langbent.
Den perfekte båten for meg er altså på 36 fot, egnet for tur- og regattaseiling, og har moderne løsninger.
I januar dukket drømmebåten opp. En X-362 Sport var til salgs i Stavanger, og båten ble kjøpt uten at jeg så den først. Jeg fulgte ingen av rådene jeg har gitt til SEILmagasinets lesere når de skal kjøpe bruktbåt. Til det var båten for attraktiv. Nå er det selgers marked.
I mars dro min kone og jeg over for å se hva vi hadde kjøpt, og ble ikke skuffet. Det viktigste var at min kone Gro var fornøyd. Denne gangen kjøpte vi en båt som hadde blitt svært godt tatt vare på. Den var i 2014 på X-Yachts verftet i Danmark for en omfattende «refit».
Gro var også godt fornøyd med at båten har ankervinsj, og planlegger nå tur med venninner.
Jeg var mest opptatt av den store seilgarderoben på 13 seil som fulgte med. De ble oppbevart i et eget rom, snakk om godtebutikk.
Turen hjem fra Stavanger i påsken vil aldri bli glemt, og unnavindsegenskapene ble testet skikkelig. Vi oppdaget også at kjølen stikker 35 cm dypere. Havner og kaier er gjerne laget for to meter. Kjølen traff bunn da vi fylte diesel i Farsund og en båt passerte. Vi kom nesten ikke ut fra havn i Kristiansand, og merket også at det ble lavvann på Verdens ende.
Underveis ble jeg kontaktet av kjøpere som ville se min gamle båt. Etter noen uker var den solgt, og det til en god pris, forutsatt levert sjøklar på vannet. Det er blitt mye jobb for å levere fra seg en strøken båt. Mars og april har gått med til båtpuss, men heldigvis også mye seiling.
I SEILmagasinet 3-2021 kan du lese test av seilklær fra påsketuren. Du kan også lære hvordan du kan vurdere seilbåters egenskaper ut fra tall.
. | X-362 Sport | TwoStar 36 |
Lengde | 10,7 m | 10,96 m |
Vannlinje | 9,27 m | 9,00 m |
bredde | 3,48 m | 2,99 m |
Dybde | 2,25 m | 1,90 m |
Vekt | 4899 kg | 4950 kg |
Ballast | 2150 kg | 1950 kg |
Vekt/ballast | 44 % | 39,00 % |
Storseil | 37,4 kvm | 40 kvm |
Genua | 40,6 kvm | 36 kvm |
Spinnaker | 91 kvm | 90 kvm |
I | 14,2 | 12,7 |
P | 13,84 | 13,65 |
J | 3,81 | 3,75 |
E | 4,69 | 5,25 |
Motor | 29 hk | 21 hk |
Diesel | 79 l | 50 l |
Vann | 136 l | 120 l |
SA/D kryss | 23 | 27 |
SA/D slør | 44 | 45 |
LYS | 1,29 | 1,23 |
ORC offshore | 0,9602 | 0,9328 |
ORC inshore | 0,7459 | 0,9544 |
GPH | 618,4 | 658,3 |