Ekstra tid? Sju slitne båter du kan gjøre fine
Det kommer en dag hvor vedlikeholdsoppgavene er blitt større enn hva båteieren makter. Har du tid og krefter, er det mulig å skaffe båt billig, kanskje gratis.
Tid er i disse dager en gode for mange. Ekstra tid kan utnyttes. Kanskje dette er muligheten for å gi en gammel båt et nytt liv? Her er sju båtprosjekter som gis bort eller selges relativt rimelig akkurat nå.
Må bort
Båter tar opp verdifull plass, enten de ligger på vannet, eller står på land. I mange tilfeller må eieren bli kvitt båten. Da er valget, selge, gi bort, eller hugge opp. Selv om du får båten gratis, så kan det bli dyrt. Vurder derfor hav som må til av arbeidsinnsats og investeringer før båten er sjøklar, og vurder dette opp mot båter av bedre stand på bruktmarkedet. Dat kan bli billigere å kjøpe en båt til noen tusenlapper, enn å ta i mot en sliten båt gratis.
Til nå har det gjerne vært trebåter som er gratis, båter som krever svært mye stell, men nå kommer det også flere glassfiberbåter i lavere prissikt. Ofte populære seilbåter fra 60 og 70-tallet. Båtene er gamle, og flere av dem krever mye tid før de får noe av sin gamle sjarm tilbake. Før du begir deg ut på et oppussingsprosjekt er tid noe av det som kreves. Før du kaster kaster deg inn i et slikt prosjekt må du ha et sted der du kan ha båten mens oppussingen pågår, og du trenger tilgang til nødvendig verktøy.
Ta kontakt
Har du et prosjekt på gang, eller om du har planer om å fikse gamle båter, ta kontakt med oss. Vi vil gjerne følge gode prosjekter for å kunne gi tips og råd til andre. Send oss en epost.
Sjekkliste for oppussingsprosjekt
Er det strukturelle skader eller svakheter som må utbedres?
Er riggen komplett, og hvordan er seilenes tilstand?
Hvilken tilstand har motor og fremdriftssystem?
Hvilke kostbare komponenter bør byttes før du går videre?
Hvordan er tilstanden på tanker og drivstoffsystem?
Hvordan er tilstanden på det elektriske anlegget?
Hvilke oppgraderinger vil jeg gjøre med hensyn til kosmetikk og komfort?
Dette er gamle båter, men vær klar over at båter som er «plassert i markedet», altså som er solgt nye (eller bruktimportert) i Norge etter 16. juni 1998 skal være CE-merket. Ved å gjøre endringer på båten som gjør at den avviker fra de standardene som båten er bygget etter, kan man fort pådra seg et juridisk ansvar både i forhold til forsikring og ved videresalg.
Turseiler for familien
Firling er konstruert av Jan Hermann Linge, og ble lansert i starten av 70-tallet. Båten var da svært moderne, og kunne by på mye plass for en 24-foter. Konstruktøren hadde maksimert overbygget ut til sideskroget for mest mulig volum under dekk. Nå er det en slik båt i Tønsberg som er gratis, mot henting. Båten trenger litt stell, men er i utgangspunktet klar for sjøsetting. Eieren har tatt vårpussen.
26-foter fra England
Trapper 300 ble ingen storselger her hjemme, men båten fra 1976 skal ha det meste, og kan bli din for 7 000 kroner. Bildene viser en rusten motor, og noen slitne seil, men her er det mer timer enn kostnader for å få seg en båt til en overnattingstur.
Sliten Maxi 77
Det er smart å skaffe seg et oppussingsobjekt det er mange av. Da er det lettere å få inspirasjon, deler og tips. Maxi 77 var en storseileger på 70-tallet. Du får en i Flekkefjord for 400 kroner, og en lik båt for 12 000 kroner i Stavanger, denne for 15 000, eller en bedre hold versjon i Ørsta for 40 000 kroner. En strøken selges for 49 000.
Kosebåt
Det er langt hyggeligere å jobbe med treverk og lakk enn glassfiber og polyester. På Nøtterøy er det en Kosterskøyte som er vakker til bare 10 000. Båten ser velholdt ut, og det vil nok kreve mange timer hvert år for at den skal holde stand, men dette er for noen, også svært hyggelige timer. For mange er båtpussen en like stor glede som å være underveis med seilene oppe.
Treseiler fra Orust
Denne 25 fot Orust-bygde kystkrysseren fra 1964 selges for 5000 kroner til en trebåtentusiast med god tid. Båten er konstruert av Bror Olsson. Selgeren skriver i annonsen at treseileren har stort behov for å få videreført det de en gang startet på, som tettet lister/dekk og lagt på ny overflate i 2018 - men det var ikke vellykket. I tillegg bør trolig deler av dekket skifte skiftes. Selgeren opplyser også at det er lagt opp to nye lensepumper og byttet deler av det elektriske. Et stort pluss er at motoren bør ha noen år igjen. Her er det en Vetus diesel som ble satt inn av godkjent mekaniker rett før selgeren kjøpte den i 2017. I prisen kan det også følge med sommerplass for 2020 på Nærsnes.
Båten selges for 5000 kroner, og eieren opplyser at den med det selges høyestbydende. Den ligger på Nærsnes.
Klassiker for dagsturer
Soling var OL-klasse fra 1972 til 2000, og er en elegant seilbåt konstruert av Jan Hermann Linge. Det er ikke lengre noen aktiv regattaklasse her hjemme, men det finnes en mengde båter. I Langesund er det en båt som kan bli din for en krone.
Skroget er slitent, men riggen skal være OK i følge selgeren. Sjekk også denne Solingen som koster 5000 kroner.
Gir opp
Noen har store ambisjoner, og har investert mye tid og penger, uten å komme i mål. I Kragerø står det en Nordisk Folkebåt under restaurering som kan bli din for 12 000. Eieren skriver i annonsen at han har brukt mer enn 100 000 for å få den strøken.