Motor mot seilbåt: Manøvrering i havn

– Jeg dreit meg ut

En motorbåteier fikk ta en seilbåt til brygga og en seilbåteier fikk ta en motorbåt. Hvem tror du vant?

Publisert Sist oppdatert

Å legge til brygga er båteiers mareritt, og jo større båten er, jo verre blir konsekvensene av feil. SEILmagasinet testet i september en brukt seilbåt mot en brukt motorbåt med cirka samme pris på bruktmarkedet for å sjekke ut hvordan disse to ulike båttypene var i bruk, så vi tok en helgetur til Håøya hvor Nimus 30S-eier Stein Anders Sundby ble seiler, og X-362 Sport-eier Axel Nissen-Lie fikk oppleve livet i en motorbåt. Begge båtene er bygget på 2000-tallet og har en verdi opp mot en million på bruktbåtmarkedet. Seilbåten er på 36 fot, og motorbåten på 30 fot.

Bakke i bås med Nimbus 30S

Vi startet med det vanskeligste. Selv om det var helt speilblankt vann, så klarte ikke Axel Nissen-Lie bakke motorbåten inn i en bås. Nå skal det legges til at båsen var trang.

– Jeg dreit meg ut. Nimbusen går fire knop på tomgang, og det er mye krefter. Farten ble altfor stor. Når jeg satt motoren i fri, kunne jeg ikke lenger styre. I stedet for å fortsette på kurs, så vred båten seg.

Løsningen var å bruke baugpropellen. Bygge opp fart og retning, sette i fri, og styre med thrusteren, sier Axel Nissen-Lie. Etter gjentatte forsøk lyktes han til slutt.

BÅTEIERE: Axel Nissen-Lie får låne Nimbus 30S av Stein Anders Sundby, mens Sundby låner X-362 av Nissen-Lie
UMULIG: Å bakke en motorbåt inn i en bås er enklere sagt enn gjort.
LONGSIDE: Nissen-Lie klarer tillegging med langsiden langt bedre enn i bås.

Legge til longside med motorbåt

Å legge til med langsiden klarte Nissen-Lie langt bedre, og lykkes i første forsøk.

– Her kom teknikken fra seilbåten mer til hjelp. Jeg styrte mot brygga i 45 graders vinkel, og når jeg satte båten i fri, så vred jeg også om på rattet. Når jeg da satt motoren i revers for å stoppe siget, så dro jeg også hekken inn mot brygga. Så kunne jeg finjustere med baugpropellen. Her dro jeg nytte av at båten ikke svinger når motoren er i fri, erfarer SEILmagasinets redaktør.

Inn i bås med seilbåten

Stein Anders Sundby imponerte i seilbåten. Han beregnet også strømmen, og fikk en perfekt tilligging, tross mangel på baugpropell. Det viste seg at båsen var i det trangeste laget med båtens tykke fendre.

– En seilbåt styrer lekende lett i bakk, men det tar litt tid før du får kontrollen etter å ha gått fra forover tik bakk, erfarer Sundby.

SEILBÅT: Sundby manøvrerer X-362 lekende lett inn med hekken i bås.
LONGSIDE: Sundby gjør en perfekt tillegging til brygga med seilbåten.

Longside med seilbåt

Sundby viste også at tillegging longside heller ikke bød på problemer, og kunne avsløre at han hadde gjort det før i en seilbåt også.

– Jeg kan ikke vri drevet slik på en motorbåt, og når en seilbåt settes i revers, så vrir den rumpa avhengig av hvilken vei propellen roterer. Seilbåter har gjerne en «godside» å legge til med, erfarer Sundby.

Oppsummering

Det er langt enklere å manøvrere en seilbåt. Hadde det vært vind, så ville forskjellene vært enda større. Kjølen på seilbåten hjelper å holde kursen, og roret gir en suveren svingradius. Båten lar seg også manøvrere på siget. Det er viktigere med en baugpropell på en motorbåt, selv om motorbåten er mindre.

Det er også lettere å komme seg rundt på dekk på en seilbåt, og fra styreposisjonen kan du legge trossa rundt båtens kryssholt.

Om du søker båt, og er bekymret for å legge til kai. Velg en seilbåt fremfor en motorbåt, så får du det enklere.