Denne gikk du glipp av
Flotte linjer, dekk i massiv teak og skrog i epoksybehandlet mahogny var til salgs for en brøkdel av innkjøpsprisen av materialene. Et enormt arbeid har blitt lagt ned over mange år.
Halvferdige byggeprosjekter er jevnlig til salgs på finn.no. Det er med god grunn. Å bygge en båt krever enormt med tid. Det er kostbart i materialer, deler, verktøy og lagring. Ikke så rent sjelden ender selvbyggere å selge prosjektet underveis i prosessen. Salgsprisen er i mange tilfeller ikke i nærheten av å dekke materialkostnadene. Salgsteksten er ofte ærlig at prosjektet har tatt mer tid enn forventet. Selger har gjerne et ønske om at noen andre kan gjøre prosjektet ferdig, og at drømmen en dag å se båten på havet blir realisert.
Fra anerkjent båtdesigner
Båtskroget som var til salgs var etter tegninger av Van De Stadt Caribbean 40. Van De Stadt Design er et Nederlandsk båtbyggeri som siden 30-tallet har designet et stort antall båttegninger som kan kjøpes av verft og selvbyggere. Det er flere hundre båter fra Van De Stadt som seiler jorden rundt. Caribbea er en modell ment for to personer på jordomseiling. Skroget er generelt slankt og det er vektlagt at båten skal være enkel å håndtere selv med godt trykk i seilene. Båten har fast dekkshus, gjerne kalt doghouse, i stedet for nedfellbar kalesje. Dette gir bedre beskyttelse for været når det drar seg til.
Fordeler med selvbygger
Moderne båter fra de store verftene som Bavaria og Benetau bygger innredningen helt eller delvis ferdig før den løftes på plass i skroget. Deretter løftes toppdekket på plass. Dette gjør prosessen effektiv, men kan også gjøre det vanskelig for båteiere i ettertid å gjøre vedlikehold. Et selvbyggerprosjekt tar gjerne hensyn til behovet for senere vedlikehold. Rør, kabler og slanger er gjerne plassert og trukket ut i fra et ønske om lett tilgang for vedlikehold.
Mye arbeid gjenstår
Båtprosjektet som nettopp ble solgt på finn.no viste imponerende snekkerarbeid. Det var store vindusflater i overbygget, dekk i solid teak og innredning med buede former noe som gjør det enklere bevege seg rundt når det sjøer. Selger opplyste til SEILmagasinet at det var brukt over 800-tusen i bare materialer. Han skulle gjerne sluttført prosjektet selv, men innså at det ble for mye jobb. Selger anslo at det gjensto et årsverk, ca. 2000 timer, før båten ville være ferdig. Motor, dekksutrustning og rigg er kostbare deler som ikke fikke fulgte med. Salgsprisen på finn.no var 50 000,-. Bare tegningene koster over 20 000,- alene.
En ny 40-fot seilbåt koster i dag fra tre millioner, men med nødvendig utstyr er det vanskelig å komme under fire millioner. Dagens 40-fotere har større innvendig volum enn båter bygd på 90-tallet, og det kan derfor argumenteres for at det er mer naturlig å sammenligne med en moderne 36-38 foter. Det bør uansett være mulig å ferdiggjøre skroget for en lavere pris enn kjøp av en ny seilbåt forutsatt at egne arbeidstimer ikke prises inn. Det er flere Van de Stadt Caribbea til salgs på det internasjonale båtmarkedet. Det er blant annet to til salgs på Yachtworld fra 1991 og 1995. Begge er priset til rett i overkant av en million kroner. Ved eventuell innførsel til Norge må det betales merverdiavgift på 25 prosent. Den blir spennende å se båten når den er ferdig bygd.