ANNONSØRINNHOLD

BRUKT: Det er få brukte seilbåter på markedet, noe som tyder på at seilere satser på seilferie i 2021 også.

Underskudd av bruktbåter

Før sommeren kokte markedet for brukte seilbåter. Nå er tempoet lavere, men utvalget dårlig.

Bruktmarkedet før sommeren var unikt. Da ble det ofte budrunder for attraktive ferieklare turseilere. I høst har kjøperne og selgere bedre tid og båtene blir liggende lengre før det blir salg. Med bedre tid er kjøpere ikke villig til å by høyere pris, og selgere er heller ikke villige til å redusere prisen like mye. Det er for øyeblikket 360 brukte seilbåter på Finn, kun 243 av dise selges privat. 116 er fra Det er et lavt tall mot tidligere år hvor antallet har vært rundt 1000 brukte seilbåter.

Av bruktbåtene til salgs er det bare 54 båter nyere enn 2000 i størrelsen 30 til 45 fot som er i segmentet hvor etterspørselen er størst.

Seiltur i 2021 også

Covid-19 snudde markedet i Norge. Alle skulle feriere i Norge, og mange ville ha båt. Seilferie ble populært igjen, og økt markedsvolum skapte også økt etterspørsel etter bryggeplass.

For mange ble 2020 første sommerferie i seilbåt. Været i juni og august var fint, men juli var preget av lave temperaturer og mye vind, i hvert fall på Sørlandet. Men sommerværet ser ikke ut til å ha skremt de ferske båtkjøperne. Det viser det lave tallet bruktbåter på Finn. Alt tyder på at de ferske seilerne også vil ta seilferie i 2021 også.

–Mange nye båtfolk har kjøpt båt i år. Våre undersøkelser viser at 78 prosent av kjøperne ikke samtidig har hatt båt avertert for salg, sa Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor og påtroppende Norboat-sjef, i en paneldebatt i regi av E24 og Finn.

Enkelte har ventet stort salg av brukte båter etter sommeren, men Ryhell sier at det ikke er kommet noen flom av båter for salg etter sommeren.

Kontrast til Sverige

Båtsalget eksploderte i Sverige også, men der er det nå rekordmange bruktbåter til salgs på Blocket.se, melder På Kryss. Der kommer det fram at båteiere ønsker å kvitte seg med båten før vinteropplag, og ser salg som en enkel løsning.

Dessverre er mange brukte båter på det svenske markedet til liten glede for oss. Om vi kjøper bruktbåt i Sverige, så må vi betale moms for å få den inn til Norge fordi vi ikke er medlem av EU. Norge er blitt et lite og sært båtmarked hvor prisene faller raskere enn i resten av Europa.

FINN: Magnus Frøshaug Ryhjell i Finn ser et båtmarked i vekst.