Gjør-det-selv
Endelig kald mat om bord
For 7000 kroner skal maten smake bedre, og batteriene holde lenger.
Det satt langt inne å hive ut et kjølesystem som fungerer, men moderne kompressorer er langt mer effektive. Det skjedde noe for 12 år siden med teknologien, som jeg også vil ha gleden av.
Ut med enkel teknologi
I båten var det montert et Supercool-kjøleanlegg. Dette er et enkelt termoelektrisk system. Tilsvarende teknologi brukes også i billige kjølebokser. I sparemodus trakk det ikke mer enn 1,5 Amp, men så ble heller ikke maten kald.
Et forsøk på å etterisolere kjøleboksen ytterligere har ikke gitt ventet resultat. Sannsynligvis har Supercool-systemet vært om bord siden båten var ny i 1986. I så fall er det imponerende. Jeg er nok ikke den eneste som vraker Supercool. Jeg kjøpte en skumbit som passer i hullet der Supercool var plassert i kjøleboksen.
Varlig varmt
SPARER: Isotherm Smart Energi Kontroll passer på aggregatet fra Waeco. Til denne kobles strøm, vifte, samt føler og stryringsenhet.Strømforbruket skal reduseres med opp til 50 prosent i følge reklamen. Denne kan ettermonteres også.
Nå er et moderne kompressorløsning montert. Løsningen skal være langt mer efektivt. Jeg forventer ikke at strømforbruket skal vesentlig ned, men jeg regner med at systemet skal kunne kjøle ned kald drikke. Jeg har aldri fått den gamle kjøleboksen kaldere enn 8 grader i løpet av sommeren, og har derfor kjøpt isbiter for å få ned temperaturen.
På markedet er det to systemer, Waeco og Isoterm. Prisen ligger mellom 4500 og 5000 kroner, Waeco noen kroner under. Begge bruker Danfoss BD35F-kompressor.
Datastyring reduserer forbruket
Isotherm har utviklet et system som skal redusere strømforbruket med mellom 40 og 50 prosent. Isotherm Smart Energi Kontroll inneholder en dataprosessor som regulerer kompressorhastigheten, slik at den hele tiden er ideell ut i fra faktisk kjølebehov i skapet. SEC har også en funksjon som gjør at det blir produsert mer kjøling når landstrøm eller annen lading er tilkoblet. Systemet har sensorer som gjør at dette skjer uten å fryse maten i skapet.
Ketil Jakobsen fortalte at denne enheten også passer på Waeco, og det gjorde den også. Smart Energi Kontroll koster 1700 ekstra.
Ødelagte batterier
Mange ligger med kjøleboksen på hele sommeren. Det har jeg også gjort. Det gjør at laderen hele tiden må etterfylle strøm på batteriene, med den risikoen at batteriet blir overladet. Det rimer bra med blybanken som varte under fire år. Dette var batterier det ikke var mulig å etterfylle batterivann på, og de måtte derfor kastes.
Waeco har en omformer som løser dette problemet. Enheten monteres på 12 volts ledningen mellom batteriet og kjøleboksen. Den har en stikkontakt som settes i båtens landstrømsanlegg. Når 230 volt er koblet til, vil boksen for kjøleanlegget med strøm fra land, noe som skal spare batteriene.
Omformeren koster 600 kroner.
Håpløse manualer
Det er på kjøleskap og kjøleskuffer Waeco og Isoterm gjør produktutvikling. Begge produsenter leverer med manualer som ser ut til å vært laget på 1990-tallet. Waecos omfatter en haug av ulike produkter, og ulike språk, samt trekker også inn tilleggsprodukter, som gjør hele trykksaken unyttig. Illustrasjonene er langt frem i trykksaken, mens norsk tekst er langt bak. Det gjør det ekstra uoversiktlig.
Grusom styring
En grunn til at jeg har ventet med å bytte kjøleanlegget så lenge, er den klumpete styringshjulet som er på produktene til både Waeco og Isoterm. På dette området var Supercool fra 1980-tallet faktisk bedre. Smart Energi Kontroll, så endte jeg opp med styringen fra Isotherm som er litt nettere enn den fra Waeco.
Jeg vil styre kjøleboksen fra el-panelet, og ikke åpne lokket for å se om boksen står på eller ikke. Jeg demonterte derfor syringsenheten fra den klumpete boksen, og fikk plassert den der Supercoolpanelet stod, men pent er det ikke.
Jeg er ikke imponert av produktene jeg har kjøpt. Billig er det heller ikke.
Til sammen kostet det nye kjølesystemet meg 7000 kroner. Etter sommeren kan du lese i SEILmagasinet om det var verdt pengene.