OPPGARDERING: Kebony i cockpiten ga den slitne bruktbåten et estetisk og funksjonell oppgradering.
SNEKKER: Jostein Weum monterte platene som Sandøy Båtdekk produserte etter maler av cockpitbenkene.
FEINSAG: Med presisjonsverktøy ble luken nøysomt kuttet ut av panelet.
LIMT: Tec7 sitter godt, men ikke bedre enn at det var mulig å ta av hele platen.
HOLDER: Etter reparasjoner holder Kebonyen i cockpiten noen år til.
PLAST: En svensk Twostar-eier er svært fornøyd med plast-teak, men synes det kan bli for varmt i sola.
VAKKERT: Teakdekk har det beste uten behandling. Med litt salt skjøsprut over dekk vil også grønsken holde seg unna.
SKAL SKINNE: En Twostar 36 ble kjøpt velbrukt for en billig penge i 2009. Siden den gangen har båten fått årlige oppgraderinger.
KORK: Et alternativ til teak og plast er kork som blant annet brukes på langturbåter Allures.
HARDT: Kebony ser bra ut og har en hardere og mindre porøs overflate enn teak, som er bordgangen til høyre.
FUSK: Synteak har en farge og struktur som minner om ekte vare.
TEC7: Eksperter anbefaler MS Polymer både som natemasse og som lim.

Kebony: Mislykket oppgradering

Kebony ble lansert som et miljøvennlig alternativ til teak, men teak og Kebony har sine svakheter. Plast er nok en bedre løsning.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER