GLATT: Rust er mest et kosmetisk problem, men den øker også friksjonen litt.
RUST: Jern ruster fort. Etter å ha fjernet bunnstoff og sparkel, må det slipes til friskt metall. Antirustbehandlingen må starte rett etter slipingen.
GROPER: Rustangrep hadde skapt store groper som måtte sparkles.
FORM: Akterkant av bulben var brukket, men det gikk raskt å forme til en ny avslutning med vinkelsliper.
BLANK: Kjølen så fin ut etter et strøk rustbeskyttelse, men den herdet tregt. Prod­u­senten anbefaler tre strøk som legges vått i vått.
ANTIRUST-MIDDEL: Jeg brukte produkter fra Ferro-Bet for kjemisk å fjerne rust, og for rustbeskyttelse.
VARME: Epoksy krever varme, og etter lamineringen ble kjølen pakket inn og varmet opp.
SLIPING: Jeg sparklet både før og etter lamineringen. Finishen ble bra etter sliping med båndsliper.
FLAPDISC: Brukes for å fjerne sparkel og rust, og for å få slette flater.
SIRKULÆRBØRSTE: Brukes for å få vekk rust i groper.
NAVRONDELL: Brukes for å forme metallet.
KRAFT: Vinkelsliper er verkøyet som trengs for å få kjølen bra.
GLASSFIBER: Etter sparkling ble kjølbladet laminert med epoksy og glassfiberduk.
PRIMER: Etter to lag epoxyprimer var kjølen klar for bunnstoff.
FORNØYD: En del groe, men ingen rust da båten ble løftet i høst.

En kjøl til besvær

Hvem fant på å støpe kjøler av jern? Det var i hvert fall ikke en som eier en seilbåt. Fins det imidlertid en løsning som holder metallet i sjakk?

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER