Test fra arkivet: X-302 og X-332
Pluss minus tre fot
To nye båter etter samme lest, men med tre fots forskjell i lengde, ble nylig presentert av X-Yachts i Danmark. Betraktet under ett erde et interessant studium av «3 fots syndromet»s egentlige substans.
X-332 og X-302 ble lansert sommeren 1994, en tid da seilbåtsalget lå nede i Norge. Da salget tok seg opp mot slutten av 90-tallet kom X-332 i en Sport-versjon, og ble meget populær. X-302 kom i en billigere versjon med jernkjøl, men solgte aldri i menger her hjemme. X-332 ble produsert i 11 år, mens produksjonen av X-302 stoppet opp i 2004. Det ble bygd 432 utgaver av X-332, en av X-Yachts mest solgte modell, bare slått av X-99 og X-79. Salget av X-302 stoppet opp på 117 båter.
X-332 er en ettertraktet båt på bruktmarkedet, og en velholdt båt går for rundt 700 000 kroner. Båten kostet 704 000 i 1994,mens X-302 kostet 570 000 kroner.
X-332 hevder seg også på regattabanen, 30 år etter at den ble konstruert. Halvor Schøyen og Rune Tønnesen vant Doublehanded VM i sommer med X-332 «Flux». Samme båttype vant VM også i 2023.
Testen ble publisert over fire sider i Båtnytt 12-1994 skrevet av Morten Jensen.
Kort fortalt er spranget fra en 30 til en 33-foter ganske markant. De to nye X-båtene, som til tross for at de har helt identisk planløsning både over og under dekk, er to forskjellige båter. X-302 har «småbåten»s kvikke bevegelser i sjøen, og den slekter i så henseende på mindre søstre i 27-. 28-fots klassen. X-332 er roligere, mer sedat og verdig i sin fremferd. Den er en -storbåt; som en 35-foter. X-302 er en utrolig rommelig 30-foter, men med samme innredning som i X-332, blir den i sammenligningen langt mer kompakt. X-332 byr på mer luft og armslag; den er kort og godt mer generøs under dekk.
Lansert sommeren 1994
En sommerferie skiller de to batene i tid. Litt før sommeren kom X-302, og umiddelbart etter var X-332 klar for prøveseiling. Ja, den nyeste av de to hadde knappe 24-timer i vannet da Båtnytt. som det aller første båtbladet i verden, fikk premiereseile dem.
Båtene retter seg mot den samme målgruppen; turseilerfamilien, en målgruppe regatta-glade X-Yachts de senere årene har innrettet sin produksjon fullt og helt mot. De serverer likevel kundene sine seilegenskaper i godt monn fortsatt; vi har ennå tilgode å stifte bekjentskap med en X-båtsignert Niels Jeppesen som ikke seiler godt. X-3O2 og X-332 er intet unntak.
X-332 er 10% lengre, men har 34% mer seil
Utover følelsen av volum under dekk og forskjellen i seilegenskaper, avslører båtenes mål og data en del interessante fakta. At en båt som er 10 % lengre er 23% dyrere, er for eksempel en interessant iakttagelse. Økt seilstørrelse gir økte krefter, økte dimensjoner og større seilareal. Dermed akselererer prisen. Det mest interessante er dog at X-332 har et seilareal som er 34% større enn lillesøsterens! Seilarealet bestemmes vi utifra båtenes stabilitet, og med tyngre kjøl og større bredde blir X-332 en vesentlig mer stabil båt. Stabiliteten (RMC) ved en grads krengning er 75 kpm for X-302 og 100 kpm for X-332. Det er en forskjell på 33%, forteller Niels Jeppesen., og forklarer dermed bakgrunnen for det økte seilarealet.
Akterlugarene er det stedet under dekk hvor størrelsesforskjellen er mest til å ta og føle på: Med en tre fot lengre båt vinner man betydelig arealet i aktekøya. Mens X-302 byr på en relativt intim køye for nyforelskede; er X-332s versjon mer egnet for ektepar som verdsetter å kunne sove noenlunde for seg selv etter hvert.
Tre fot gir med andre ord ulike utslag. Forskjellen på stå høyde er for eksempel bare to centimeter, og motoren er den samme i dem begge. Stuerommene er derimot større og flere i X-332 enn i X-302.
Påkostet, letthåndterlig rigg og sofistikert kjøl-konstruksjon
De nye X-båtene er utstyrt med en meget spennende og lettbåndterlig brøkdelsrigg. Den er uten lensetakler, og salingshornene er vinklet akterover. Den vesentligste årsaken til at forstaget virkelig holder seg rakt under seiling er imidlertid at alle stag er i kraftig rod, at masteprofilet er stivt og sterkt, Og at skroget, ved en gjennomtenkt sandwich-konstruksjon og en ramme av stål, er meget stivt. Alt i alt representerer dette kvaliteter man sjelden finner på båter i denne størrelsen.
Kjøl og ror legger også X-Yachts mye omtanke i. For a gi batene maksimal stabilitet består kjølen av en nedre del av bly og en øvre av jern.
Profilene er velprøvde. Og en liten detalj som en markant vinkel øverst i forkant av kjølen, er med på å forbedre kjølen effekt ved at trykksentret tvinges ned på kjølen, slik at det kommer lengre vekk fra det turbulente området øverst ved kjølroten.
Vann og drivstoff-tankene er -plassert midtskips: under benkene i salongen. Dette bidrar ytterligere til å sentrere vekten i båten.
Alle som en gang har seilt regatta på et visst nivå, klarer ikke slå seg til ro med annenrangs utstyr. Vi mistenker Niels Jeppesen sterkt for å lide av denne psyken. For har vi sagt at rigg og kjøl er førsteklasses, må vi tillegge at også dekksutstyret og disponeringen av det er klart over gjennomsnittet i en turseiler.
Begge båtene har en ny, sober sort-eloksert fotlist som X-Yachts selv har fremstilt. Den er utenhull (som de vanlige, grå -mekanolistene),hvilket betyr at festepunkter for bras og spinnakerskjøter separate øyebolter.
Ønsker man rullefokk, noe de aller fleste i praksis vil ha, er selve rullen plassert under dekk. Styrelinen kommer opp på dekk via en gjennomforing, og den løper akterover til cockpiten. Elegant.
Uspennende, men gjennomprøvd planløsning under dekk
Planløsningen under dekk er langt fra så sofistikert som det seiltekniske. Den er enkel, funksjonell og gjennomprøvd, uten noe holrus pokus. I hovedtrekk er den lik i begge båtene, men det blir noen desimetere mer plass her og der i X-332.
Byssa i X-302 vil vi karakterisere som relativt liten, og skal man diske opp et måltid, er det godt at kartbordet visavis kan benyttes som avlastningsbord. Skal vi peke på et svakt punkt i 30-foteren, så må det bli byssa. I storesøsteren er det mer plass, både å områ seg på og til å oppbevare skaffetøy og tørrmat. Dessuten bar X-332 to vasker mot lillesøsterens ene. Men noen ekstravagant bysse vil vi heller ikke si at X332 har å by på.
Plassen forut i skarpen er relativt lik i begge båtene, mens salongen er lengre, bredere og luftigere i X-332. Det er imidlertid vesentlig å påpeke at X-302 er en stor 30-foter; dette rakket være at overbygget er trukket godt frem på fordekket og at fribordet er høyt.
Toalettene er moderne, plastrike og lette a holde rene. Der fins plass til våtrøy og litt toalettsaker. Dusjvannetrenner ned i kjølsumpen og pumpes derifra og ut; etter vår mening en noe utilfredsstillende løsning.
X-302 | X-332 | |
LOA | 9,35 | 10,31 |
Vannlinje | 8,05 | 8,8 |
Bredde | 3,00 m | 3,30 m |
Dybde | 1,70 m | 1,80 m |
Vekt | 3 800 kg | 4 350 kg |
Ballast | 1 500 kg | 1 800 kg |
Staorseil | 26 kvm | 36 kvm |
Fokk | 18 kvm | 23 kvm |
Spinnaker | 60 kvm | 74 kvm |
Motor | 18 hk | 18 hk |
Køye,akter | 190 x 140 cm | 200 x 160 cm |
Salong | 192 cm | 205 cm |
Forpigg | 190 cm | 190 cm |
Ståhøyde | 183 cm | 185 cm |
Pris | kr 569 800 | kr 703 700 |
Er tre fot ekstra verdt pengene det koster?
Det var ganske spennende a seile de to båtene parallelt. En herlig rorfølelse og god stabilitet har de begge, men bevegelsene og oppførselen var likevel ulik. X-302 er den kvikke, X-332 den sedate.
– Årsaken er kort og godt at X-302 er en mindre båt. Jeg ser ingen andre årsaker. Båtene er bygd etter de samme design-prinsipper, og de er teknisk og material-messig ganske Like ,sier Niels Jeppesen.
Ergo går det åpenbart et skille når det gjelder storbåt- og «småbåt»-følelse et sted mellom 30 og 33 fot; for en mer direkte sammenligning har vi aldri tidligere kunnet gjøre.
Å besvare spørsmålet om 3 fot forsvarer en kostnadsøkning på 23 % eller mer konkret 133 900 kroner er vanskelig å begi seg inn på. Er man ute etter antall køyeplasser og primære funksjoner, er det klart at X-302 gir svært mye. X-332 gir derimot det mer udefinerbare ekstra, i form av økt volum og generøsitet. Til syvende og sist må det bli ens egen pung og privatøkonomiske prioriteringer som må avgjøre om man skal la seg besnære av «tre fots syndromet».
.