Dyrere bruktbåt ble billigere
Sven Ellefsen kjøpte en brukt Comfortina i 2009 for 370 000. Han angrer ikke.
Ellefsen følger med på bruktbåtprosjektet i Seilas. For ham er dette ekstra interessant da han vurderte min Twostar 36 våren 2009, men valgte i stedet en brukt Comfortina 32. Hans regnskap viser at det var et bedre kjøp.
Dobbel pris
Jeg fikk min Twostar 36 grisebillig, men var også klar over at mye måtte gjøres. Når jeg oppsumerer utgiftene, så har jeg nå betalt mer for båten etter at jeg kjøpte den enn hva jeg betalte for båten. Båten kjøpte jeg for 220 000,- i 2009. Du kan lese om alle problemene båten har skapt, og hva jeg har brukt penger på i Seilas 9-2010. Bladet, eller artiklen kan lestes ned elektronisk fra vår arkiv.
Bedre kjøp
Vi kjøpte vår Comfortina 32, bygget 1985, våren 2009, og har bare vært fornøyde med valget. Vi kjøpte båten på Vestlandet og hadde det meste av vær rundt kysten. Båten har et godt storseil og en selvslående fokk, spinnaker og en litt sliten genoa, Furlex forstagsrulle, dieselvarmer, vhf, gps, 2 solcellepaneler, etc. Dieselvarmer, kjøleaggregat, selvskjøtende genoavinsjer, propell og seildrev-membran av nyere dato. Vi måtte kjøpe bysseutstyr, sengetøy og sjøkart, men har ellers hatt minimale utgifter gjennom de 2 sesongene vi har seilt den. Et bombeslag røk i en kraftig jibb i fjor; nytt kostet kr 232,- fra Seldèn!
Solcellepaneler kan vi varmt anbefale. Vi trenger sjelden starte motoren for å lade og ligger ikke med landstrøm, selv om kjøleboksen er i gang hele tiden. Vi synes vår Comfortina er den suverene båt i sin størrelse. Kvalitet og praktiske innredningsdetaljer overgår mye av det man finner i nye båter. Vi sammenligner når vi leser tester i seilbladene.
Til vanlig er vi 2 voksne ombord, men har gjerne med en gjest eller to på overnatting, skriver Sven Ellefsen til Seilas.
I fjor vinter fikk min gamle Twostar 36 et helt nytt elektrisk anlegg. Les saken her.
Noen tusenlapper i utgifter
Kjøpet til Sven Ellefsen viser at det lønner seg å finne godt vedlikeholdte båter når man kjøper brukt.
– Da vi overtok båten var det behov noe ekstra rengjøring, bl a fordi det var sølt teakolje på en del av plasten innvendig.
Båten var helt seilklar med tau, fendere, anker, skjøter for forseil/storseil/spinnaker. Det fulgte også med skreddersydd opplagspresenning og opplagskrybbe.
Teak i cockpit er selvsagt preget av å være 25 år, men vil stå i lang tid fremover. Båten forøvrig bærer preg av godt vedlikehold.
Genoaen har vi fikset litt på etter første sesong for å få den litt flatere (kr 4500), men den er absolutt ikke et godt regattaseil. Storseil, fokk og spinnaker er meget gode og vil holde i mange år. I KNS turseilercup er det bare en X-37 som har bedre høyde enn oss på kryssen når vi bruker den selvslående fokken. Det ene solcellepanelet har sluttet å virke. Det ser ut som om vann har trengt inn i laminatet. Nytt vil koste 2-3000 kroner. Det andre panelet er montert på hekken, og på vår faste havnepass ligger vi alltid med hekken sydover slik at det lader tilstrekkelig for å holde batteriene oppe.
Jeg har pusset opp lukedekslene til stuerom akter og til salong. Disse er i teak med speil av finer. Fineren var preget av vær og vind, så jeg har lagt på tynn bladfiner og lakket det hele godt.
Vi har hatt litt problem med gasskomfyren. Det viste seg etter hvert at det var reduksjonsventilen på gassflasken som var problemet. Kr 250, og det problemet var løst, forteller Sven Ellefsen til Seilas.
Gammel motor
På noe sikt er det motoren som vil koste. Den originale Volvo Penta 2002/18 hk sitter fremdeles i og vil ha behov for totaloverhaling, eller den må byttes. Den starter fint hver gang, men det merkes at kompresjonen ikke er på topp. Ny landstrømsledning er anskaffet etter krav fra havnen i KNS (ca kr 2000). For øvrig har jeg kun forbedret litt etter personlig smak, bl a anskaffet og montert midtskipspullere, forandret litt på halinger, etc. Vi betalte kr 370 000, inklusive opplagsutstyret (nypris 20-30000), skriver Sven Ellefsen til Seilas.
Twostaren min har akkurat fått montert ny motor. Du finner saken her.
Anbefaler båten
Comfortina 32 ligger på ca 350.000 i pris. Båten er solid og forseggjort, og den seiler godt. Stor bredde gir mye volum under dekk. Det er bygget over 800 Comfortina 32.
Jeg vil fremheve:
- god plass til på/avkledning etc der du kommer ned fra cockpit
- toilet akterut er lett å komme til nå du kommer ned fra dekk, wc montert i båtens lengderetning
- pentry med 2 vaskekummer, sjøvannspumpe, ”vippebrett”, 3 skuffer, god skapplass ute i borde
- kartbord med 3 skuffer
- noen båter har montert selvslående fokk; godt tur/krysseil som gir god høyde på kryss
- stor bredde akterut gjør at man sitter godt ut til siden og styrer med rorkultforlenger
- «hanskerom» i cockpitkarmene
- dobbelkabin akter med dør
- stb sofa i salongen kan trekkes ut så den blir en god soveplass
- god stueplass under dobbelkøyen forut, under benker i salong og i skap ute i borde over seteryggene
- god stueplass i bb cockpitbenk (gummibåten får plass sammenrullet!)
- plass til fendere etc i hekken
- solid redningsleider på hekken
- blykjøl
Stor 32-foter
Men, tross alt er båten kun 32 fot = 9,70 m, så dobbelkøyen forut er kort for personer over 1,80, og forpiggen har ikke klesskap, kun et oppbevaringsrom over fotenden.
Kjøleboksen er liten i forhold til i nye båter.
Mulig svakhetspunkt er røstjernenes gjennomføring i dekk/hyttedekk. Her har vi hatt noen lekkasjer som har krevet innsats med sikaflex. I omtaler av Comfortina 32 (se bla Curt Gelin: «700 segelbåtar i test») nevnes at evt kraftig grunnstøting kan forårsake skader som er vanskelige å reparere pga konstruksjonen med innerlinere.
Det ligger en Comfortina 32 ute til salgs på Finn nå. Den er priset til 355.000,- Du finner annonsen her.