Test av trådløse instrumenter
Alle trodde at trådløse instrumenter av fremtiden da Tacktick lanserte dette for en del år siden. Ingen av konkurrentene har fulgt etter. Vi vil undersøke om der har vært et fornuftig valg.
Flere konkurrenter forsøkte seg på trådløsesystemer etter at Tacktick lanserte dette i 2002, men konkurrentene har langt dette på is. Svenske Nexus er den eneste som har kopiert delere av systemet til Tacktick. Nexus har en trådløs vindgiver i mastetoppen. Med den sparer man den tyngste jobben, å trekke kabel gjennom masten. Det største fordelen av et trådløst system er når du skal montere utstyret. Det gjør at Tacktics-systemet er spesielt godt egnet for eiere av eldre seilbåter som ønsker å installere systemene selv.
Spørsmålet er om dataene er pålitelige som systemer med kabel.
Billigste løsning i dag
Systemet jeg har om bord i dag er det billigste utstyret i katalogen til Seatronic. NASA-instrumentene har store og klare tall, og systemet bruker heller ikke mye strøm, men vindmåleren og loggen snakker ikke sammen. Instrumentene kan kun vise effektiv vind, ikke vindstyrke og retning om man trekker fra båtens fart gjennom vannet. Mine NASA-instrumneter har heller ikke NMEA-signaler, slik at det ikke kan snakke med andre systemer. Instrumentpakken jeg nå har om bord koster 6540 for vind, logg og dybde.
Kostbar kabelfri løsning
Pakken jeg nå tester koster tre ganger mer, hele 19.480,-, uten at den gir så mye mer på papiret bortsett fra at man slipper å trekke kabler. T104 pakken fra tacktick som jeg nå skal montere har faktisk ett instrument mindre enn pakken jeg har om bord i dag.
Men man kan slipper mye billigere unna om man kan føre kabler frem til instrumentene i cockpiten. Tacktick har en serie uten NMEA, og med ledning til instrumentene, og da vil pakken koste under 10.000,-. Da vil man også få sjøtemperaturen, noe som mangler i det dyre pakken. Logg, dybde og temeraturmåler koster 3.980 og vindmåleren som er trådløs ned fra masten koster 5.680,-. En tilsvarende pakke fra Nexus, hvor også vindgiveren er trådløs, koster en tusenlapp mindre.
Raymarines pakke, ST60+ med en vindmåler og to multiinstrumenter koster 14.990,-.
Kan bygges ut
Om bord i TwoStar 36 som instrumentene skal testes, er det ingen autopilot, men det står på ønskelisten. Med NMEA signaler kan man koble inn vinddataene til autopiloten, slik at den kan styre på vindvinklen.
Tackticks har også store store instrumenter man sette på masten, og da er det et enda større poeng å ha en trådløs løsning, og å ha et lavt strømforbruk. Videre finnes det en fjernkontroll hvor man kan styre instrumentene samt følge med på båtens data.
Lavt strømforbruk
Det er to måter å løse strømproblemet om bord på. Enten å øke ladekapasiteten, eller redusere strømforbruket. Jeg har sansen for siste løsning, men dette er et poeng som er helt usynlig i Tackticks markedsføring. Jeg går ut fra at det er svært lavt, både vindmåleren i mastetoppen og multiinstrumentene får sin energi fra solen, mens boksen under dekk som sender og mottar de trådløse dataene er koblet opp mot 12 volts anlegget, så noe strøm vil anlegget trekke. Det blir spennende å måle hvor mye. Konkurrenten Nexus oppgir at deres vindmåler kun trekker 9mA.
Hvorfor ikke WiFi
Markedet får båtelektronikk er lite, og utviklingen går tregt. Det er synd at leverandørene ikke bruker mer standard vare, og henter komponenter og teknologi fra PC og mobiltelefoni. Til min iPhone kan jeg kjøpe pulsmåler som sender kroppens data til mobiltelefonen trådløst. Man kan også kjøpe baderomsvekt med WiFi som gjør at du får kroppsvekten inn i treningsdagboken automatisk. Dette utstyret er nesten gratis, i hvert fall i forhold til utstyret fra Tacktick.