Billigere alternativer til Volvo
Det er mye å hente på å velge annet merke enn Volvo Penta viser prisene jeg har samlet.
Store bildet: Nanni 21 hk har godt rykte, hyggelig pris og fornuftige dimensjoner for min båt.
Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.
Saker som er publisert
• Mange løsninger for haverert motor
• Gammel motor, men i god stand
• Ny Volvo Penta montert i Norge
• Ny Volvo Penta montert i Sverige
Disse sakene kommer:
• Erfaringer med å skifte til Nanni
• Billig motor fra Kina
• Miljøvennelige alternativer
Yanmar står som den klare motkandidaten til Volvo Penta. Det japanske merket har godt ry, og en stor markedsanel innen seilbåtmotorer. Det er bra med tanke på deler og service.
Vollen Slipp er villige til å sette inn en 20 hk fra Yanmar. De må betale 84.000 kroner for motoren med moms og HK-avgifter. I tillegg kommer deres påslag som fortjeneste på motoren. Det betyr at Yanmar motoren er en del dyerer enn Volvo Penta, og derfor ikke aktuell.
Alternativer
Med Volvo Penta, eller Yanmar har man alltid et service-kontor i nærheten, men min erfaring er at det ikke alltid betyr så mye, særlig i hektiske sommermåneder. Jeg ser derfor ikke servicenettverket som en stor nok fordel til å ikke se på alternativene. Jeg har derfor også sendt en prisforespørsel på Sole Mini 29, Nanni N3-21 og Iveco 20 hk.
Japanske maskiner
Nanni blir gjerne foretrukket av regattaseilere fordi deres seildrev har mindre motstand gjennom vannet enn Volvo Pentas, men jeg har aksling, så det blir ikke aktuelt. Nogva som selger Nanni var raske med å svare, og kunne tilby spesialpris på motoren. Den kan bli min for 59.000 med gir, inkludert moms og avgifter. Vanlig pris er 70.000. Nanni maskinene er basert på en japansk konstruksjon fra Kubota. Maskinen veier litt over 100 kilo er relativt kompakt. Den er mindre i alle veier bortsett fra bredden hvor den er noen cm mer en VP 2002.
Beta er også et alternativ som jeg har forsøkt å innhente pris på uten resultat. Også denne motoren som blir levert fra England er basert på Kubota. Anders Taylor Larsen har en Twister 28 fra England, og hans båt var omtalt i Seilas nr. 9 -2006.
– Jeg skal bytte motor på min seilbåt og har lenge tittet på en Nanni, men har valgt en Beta som også er basert på Kobuta. – Disse maskinene har meget godt rykte, og man får også tak i deler over hele verden, forteller Larsen. – Jeg velger Beta av to grunner. En er den billige punden, og det andre er at det er mer riktig med en Engelsk motor i en Engelsk båt. Nesten alle Twister-eiere som har byttet motor har valgt Beta. Motoren som står om bord i dag fungerer, men den er 25 år og saltvannskjølt, så det er vel snakk om kort tid før den tar kvelden. Den nye motoren er mye lettere, og vil gi bedre balase i båten. Nå er den for tung bak, forteller Larsen på telefon, som følger prosjektet på nett.
Sole Mini-29 har 27 hester og er faktisk en kilo lettere enn Nannien på 21 hk. Dette er også opprinnelsig en japansk motor. Sole er basert på Mitsubishi. Den kan bli min for 69.000,-. Et godt valg om jeg prioriterer motorkraft. Tilbudet har jeg fått fra Rød Båtbyggeri som også kan sette inn motoren for en hyggelig pris.
Ikke noe problem
Rød Båtgyggeri er villig til å sette inn en splitter ny Sole diesel med 27 hester for kr 80.000 for meg. Sole-motoren er basert på en motor fra Mitsubishi, noe som jeg tar som et kvalitestegn. Rød bygger flotte tresnekker med disse motorene, og bare miljøet til denne bedriften i Engelsviken virker forlokkende. Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas. Han tar kr 69.000 for motoren og kun kr 11.000 for å sette inn maskinen, noe som tydlig viser at han har rett i sine påstander. – I tillegg må du kanskje bytte propell, legger han til.
Lettvekter
Iveco-motoren har bare to sylindere. Konstruksjonsmessig vil nok det være en fordel, men jeg frykter at motoren vil vibrere litt mer enn en med tre sylindre. Denne motoren veier under 100 kilo og er faktisk hele 50 kilo lettere enn 18 hesteren fra Volvo Penta som står i båten i dag. Motoren kan bli min for bare 55.000,- Prisen og vekten virker svært lovende.
Jeg har sans for Volkswagens marinemotorer, men deres minste motor er 40 hk. Volkswagen-motorene er meget avanserte hvor du får opp alle mulige data fra motoren, deriblant forbruk. 40 hesteren blir for stor og dyr for min båt.