Endelig klar for Påskeseilas
Engelsviken Slipp og Skjæløy Brygger har stått på for å få TwoStaren seilklar. Nå er båten sjøsatt for andre gang i løpet av uka.
Båten fikk ny motor i vinter, men den trengte også ny propell. Gamle Volvoer snurrer feil vei rundt, slik at jeg trengte en propell med annen vridning. Engelsviken Slipp syn det var en bedre ide å gjøre propellbyttet når solen stod litt høyere på himmelen enn i desember da båten gikk på land.
Alt på sjøen
Fordi jeg kom sist opp, måte jeg også først ut. Det passet meg bra, men da Engelsviken skulle sette på den nye propellen jeg kjøpte i vinter, passet den ikke. Dette var selvfølgelig kun to dager før båten måtte på sjøen. Båten ble satt på vannet på fredag, men uten ny propell. Den måtte derfor opp igjen for å bli sjøklar.
Snudde seg rundt
Selgeren av Kiwipropen jeg hadde kjøpt hadde selv hatt en TwoStar 36, og mente at propellen ville passe. Det fortalte jeg også til verkstedet som skulle gjøre jobben. Propellen passet ikke, og jeg fikk heller ikke et klart svar fra leverandøren om de hadde en propell som passet min båt. Alexandersen i Engeslviken Slipp mente derfor at båten måtte ha ny aksel, og for å få det på plass må roret av. Heldigvis gikk det bra.
Hektisk tid
Skjæløy Brygger satte båten på vannet på fredag uten at propellen var på plass. De mener at den beste løsningen er at båten henger i stroppen på trucken, mens akslingen blir byttet. Problemet er at det tar tid, og trucken skal brukes til å sette båter på vannet.
Feil valg
Klok av erfaring burde jeg ha fått en forsikring på at propellen ville passe. I dag ville jeg nok valgt en tre-bladers propell fra Volvo Penta, som også har falt i pris. Selv om den koster litt mer enn Kiwiprop, så ville nok løsningen blitt mye billigere.
Jeg fant Volvo-propellen til under 14.000 i Fredrikstad.
Båten var klar for ny sesong alt i begynnelsen av april, men propellen var ikke på plass.