Første overnattingstur i sliten bruktbåt
Vi fikk ikke gass i byssa, og batteriene ble flate før det ble mørkt. Men vi hadde ikke regnet med en båt uten problemer når vi kjøpte den 36-fots lange seilbåten for 220 000,- før Påske.
17. mai helgen ble det seiltur fra Nesøya til Oscarsborg. Østavind ga slør frem og tilbake i godt vår vær. Båten fungerte greit. Blokkene på dekk har svært høy friksjon og bør byttes. Vi fikk heller ikke gass i byssa. De få minuttene motoren gikk for havnenavigering ga minimalt med strøm til batteriene, og lysene ble gule på kvelden.
Seiler godt
Båten seilte overraskende godt, selv med gamle seil som var langt bedre enn fryktet. I kastevinden i Drøbaksund krevde båten en storseilstrimmer, men så holdt vi farten til en Hanse 470 gjennom hele sundet.
Mye på plass
Skroggjennomføringer er skiftet. Delaminering i roret og cockpitbenken er fikset. Vi tok av alle vinduene for å få dem tette. Der har vi ikke lykkes enda, men med erfaringen fra første forsøk, regner vi med at det blir bedre på andre forsøk. Alle dørkplater i båten er slipt ned og lakket på nytt. Toalettet er malt hvitt, noe som gjør det lysere og triveligere. Alt utsyr som ikke fungerte er demontert. VHFen er tatt ut og erstattet med en liten håndholdt. Drømmen er å få en stasjonær tilkoblet en GPS. TV antenne og kabler er tat ut. RiksTV boks blir for mye styr. Underholdingen vil bli DVDfilmer på Mac-en. Den antikke AP-navigatoren er også fjernet. Drømmen er en Garmin GPSMAP620 som også går på batterie. Den krever ingen installering, men har en imponerende skjerm. Et alternativ er GeoNavs 7 tommer med lang ledning. Den har stor skjerm, men små yttre mål. Prisen er også hyggelig. Sprayhooden ble vasket og jordslag forssvant med Bio-tex spray. Dette var muligens litt sterkt for sømmene som gikk i oppløsning når vi forsøkte å montere sprayhooden. Alle sømmer ble derfor sydd på nytt, noe som koster 500 kroner.
Lang ønskeliste
Vi skal legge teak på cockpitbenkene, men har valgt kebony som et miljøvennelig alternativ. Det er en behandlingsmetode for trevirke som ser ut og gir egenskaper som teak. Utgangspunktet er lønn. Platene er levert fra Sandøy Båtdekk AS og har blitt montert før bladet er kommet fra trykk. Kebony cockpiten vil vi følge opp i bladet for å se om produktet holder hva det lover. Platene som dekker to cockpitbenker og brodekket koster 7500 kroner.
Putene under dekk er originale. De er både slitt og ikke like attraktive i fargene som den gangen de var nye på midten av 80-tallet.
Batteriovervåkingsinstrument er alt kjøpt inn. Landstrøm vil vi også prøve å få montert før sommeren. Seilene vil vi bruke noen år til, men et rulleforstag står på listen. Drømmen er Facnor RC som bygger svært lite. Med dette rulleforstaget går fremdeles underlike på forseilet ned mot dekk.
Motoren som krever startgass for å starte har foreløpig vært meget snill. Håpet er at den vil sitte i båten noen år til.
Også el opplegget skal oppleve en ny sommer. Vi skal gjøre de aller mest nødvendige tiltakene før ferien. Drømmen er LED belysning både utvendig og innvendig i båten.