Gammel motor, men i god stand
Gammel motor, men i god stand

Gammel motor, men i god stand

Nyoverhalt motor er et billig alternativ til en ny motor i en gammel seilbåt.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert

• Mange løsninger for haverert motor

• Etterspurt motor brukt

Disse sakene kommer:

• Ny Volvo Penta montert på Østlandet 

• Ny Volvo Penta montert i Sverige 

• Mye å hente på å velge annet merke 

• Erfaringer med å skifte til Nanni 

• Billig motor fra Kina 

• Miljøvennelige alternativer

En løsning er også å kjøpe en overhalt motor. Jeg har sendt mail til et verksted i Sverige som selger overhalte motorer med garanti, men har ikke fått noen svar. Tor Aasmund Sneve i Bærum reddet meg i fjor sommer når jeg trengte en del rett før sommerferien. Han tar i mot gamle motorer og fikser dem.

Har motoren jeg søker

Sneve fortalte til meg på telefon at han har både en gammel 2002 og en 2003 motor inne, men at det kan ta litt tid før de er ferdige. – Bare kom med den gamle motoren, fortalte han til meg. I fjor fortalte han at gjerne tar 20-30.000 for å bytte en sliten motor med en nyoverhalt. Det høres ut som en fornuftig løsning. Sett i miljøperspektiv er dette en god løsning. Min gamle motor vil kanskje få nytt liv i en annen båt, og ikke havne som moring.

Vanlig i Sverige

– I Sverige er de flinke til å ta inn og overhale motorer.  En overhalt VP2002 ligger somregel rundt kr 25.000 svenske kroner.

Se denne siden http://www.inbytesbanken.com/ her legger forskjellige verksteder/forhandlere ut deler og motorer for salg.

Det ser ut som Lindströms Båtvarv AB har en motor til salg. Siden oppdateres annenhver mnd.

Du kan sansynlighvis ta ut den gamle motoren og få den overhalt til en fornuftig pris i Sverige. Dette er et godt økonomisk alternativ til en ny motor, skriver Ketil Branting som en kommentar på mail til Seilas.