Tor Aasmund Sneve har en lik motor som min som skal bli like fin som ny. En Volvo Penta 2002
Det lekker vann fra saltvannspumpa.

Kan det meste om motor

Volvo Penta brukte 20 minutter på å finne ut av at de ikke hadde delen.  Hobbymekker Tor Aasmund Sneve brukte 20 sekunder på å si at han kunne hjelpe meg.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Liten del, stor frustrasjon.

Det mest frustrerende ved å eie en gammel båt er all tiden som går med på å fikse små problemer, som man egentlig ikke trodde var noe problem.

Vannlekasje

Vannpumpen min har en liten vannlekasje som er greit å fikse før ferien. I morgen får jeg hjelp, men jeg trengte er vannpumpereperasjonsett fra Volvo Penta. Dermed troppet jeg opp hos en Volvo Penta forhandler. Der stod vi to kunder uten å se et menneske. Den andre kunden gikk inn i lokale, og fikk tak i en service vennelig fyr. Han bladde i kataloger, og prøvde seg på forskjellige PCer for å finne den lille delen jeg trengte. I mens kom en kunde, som dro igjen etter ti minutter. Etter ca 20 minutter fikk jeg vite svaret jeg fryktet. Han anbefalte en annen forhandler, men en kunde advarte meg, der var det kø langt ut i gaten i går, og i dag er det nok enda verre. Jeg får leve med lekasjen i sommer tenkte jeg.

Søkte på nett

Volvo Penta produseres ofte av andre produsenter, så mange ava delene er tilgjenglige under andre merker. Etter noen søk fant jeg Tor Aasmund Sneve som hadde deler til salgs. Jeg hadde aldri forventet at han hadde de pakningene som jeg trengte, men tenkte det var verdt forsøket å ringe.

DELER: Volvo Penta forsøkte å hjelpe, men eksperthjelpen fikk jeg fra et annet sted.
SLITEN: EN TwoStar 36 med motorproblemer.

Vi tenger slike folk

Hobbymekanikeren viste nøyaktig hva jeg var ute etter, og kunne bekrefte at han hadde det jeg trengte. Bare stikk oppom sa han. Sneve holder til i en garasje på Haslum hvor det lå strødd med gamle båtmotorer.

– Jeg kjøper gamle motorer og fikser dem opp. Kjøper du en seilbåt til 50.000 med dårlig motor, er det surt å kjøpe ny til 100.000,-. Da kan jeg levere en overhalt motor, og ta den gamle i innbytte. En slik deal koster 20-30 tusen, forteller motoreksperten.

Er det ikke deilig med folk som kan gi gode svar, og som lever av å ta vare på gamle ting, og heller ikke flår deg. Jeg skulle gjerne møtt flere slike folk.

Vil ikke ha omtale

Tor Aasmund Sneve vil ikke fotoraferes. Han vil helst ikke ha omtale i det hele tatt.

– Jeg driver smått, og har nok å gjøre. Det er ikke dette jeg lever av, forteller mannen som skrur mest på Yanmar og Volvo Penta.

Gir tips

I løpet av mitt korte besøk klarte eksperten å gi nyttige tips. At motoren min trenger startgass under kaldstart mener Sneve er en brukerfeil.

– Volvo Pentas 2000-serie har ingen forvarming av glødepluggene. Sett halvgass, og trekk inn og ut stopperen. Det gjør at det kommer inn mer diesel. Tipper den starter uten stargass med mitt tips, rådgir eksperten. Det står i istruksjonboka forteller ham.

Takk, Sneve du reddet dagen, ja kanskje hele uken.

Snart klar for sommerferie i Twostar 36.