Klar for vinteren?
Is i går, og snø i dag. Vinteren kom brutalt i år. Men hvordan har båten det best.
SNØ: Mandag morgen var det hvit på Østlandet, som her fra Leangbukta.
På vann eller land. Masten av eller på. Lufting, eller tett under dekk. Meningene er ulike. Selv er jeg i den oppfatning at båten har det best på vannet, og lar den ligge ute for andre vinter på rad.
Tørr båt
I disse dager tester jeg luftavfuktere. Det er imponerende greier. Vanligvis har jeg forsøkt å holde båten åpne for å få god luftsirkulasjon, for å unngå mugg og fukt. I år skal jeg skalke luker, og la luftavfukteren ta seg av luftsirkulasjonen og holde luften så tørr at muggen ikke kan utvikle seg.
Åpen innredning
I fjor vinter borret jeg hull under køyene for å få bedre luftsirkulasjon om bord. Det har også gjort god nytte om sommeren. Tidligere har jeg også tømt båten for puter, utstyr og seil, for at fukten ikke skulle få sette seg. I år lar jeg seilene og putene ligge, men setter puter på høykant. Jeg regner med at luftfuktigheten om bord vil være tørrere enn i boden jeg vanligvis oppbevarer putene. Kald luft holder nesten ikke noe fuktighet, så min teori er å ha båten god å tørr før vinteren slår sikkelig til.
En ren og tørr båt skal ikke lukte.
Tørket seilet om bord
Forrige helg tok jeg av seilene på båten. Storseilet hadde stått på bommen med en uke med regn, og var ganske fuktig. Jeg la hele seilet ned i salongen, og skrudde på luftavfukteren. Den er av merket Meaco fungerer på en annen måte en vanlige lufttørkere og fungerer ned til null grader. I løpet av ett døgn var storseilet nesten helt tørt. Jeg snudde litt på det, og andre døgn var det knusk tørt.
Båten skal heller ikke bli for tørr om bord. Da vil treverket tørke ut, og sprekke. Noen råder faktisk å la det stå en bøtte med vann om bord, slik at det ikke blir for tørt. Å ha det veldig tørt om bord, kan også føre til at batteriene tørker opp. Luftavfukteren jeg har om bord har en innebygget fuktighetsmåler, og vil slå seg av når det blir for tørt.
Ikke redd for is
Is gir store skader på en trebåt, men glassfiberbåter takler isen godt, så lenge isen ligger i ro. Blir det bevegelser i isen, blir det også store krefter, som kan skade. Der båten ligger har vi en propell som skaper sirkulasjon, noe som hindrer at isen legger seg. Effekten er begrenset, og der min båt ligger, ligger den delvis i isen. Så langt har jeg ikke sett tegn til skade, bortsett fra litt slitasje på bunnstoffet.
Den største faren ved å ha båten i sjøen er om skroggjennomføringene blir sprengt av isen. Et bobleanlegg vil gjøre at varmere bunnvann kommer opp i overflaten, noe som gjør at vanntemperaturen øker. Jeg stenger skroggjennomføringene og har i frostveske fra toppen. Jeg har også et varmerør i motorrommet, som er i berøring med inntaket av kjølevann til motoren.
Utsatt på land
En båt ligger tryggest på sjøen. Mange seilbåter har gått over ende mens de har stått på land. Dårlig sikring av krybber er hovedårsaken, men også det at det blir stadig mer vanlig å la masten så oppe. Båtene har gjerne en dypere kjøl, og med en høy presenning, vil også dette gi et stort nok vindfang for å kunne velte selv uten mast.
Fordelen av å ta masten av er at det da blir enklere å kunne inspisere riggen. Ulempen er at riggen ofte ikke blir satt sikkelig på våren. Mange er redde for å stramme vantene for mye, og noen glemmer å sette i splinter. Noen ganger får også masten en skade etter hard håndtering på land. Veldig mange mastehavari skyldes at masten har vært på land.
Service om høsten
Motoren krever også stell før vinteren. Mange tar en full service på motoren før vinteren. Skifter olje og oljefiltere, samt diesel filter. Det er en fordel med full dieseltank. Det gir mindre rom for kondens, noe som blir om til vann i drivstoffet. Dette igjen gir grogrunnlag for dieseldyr. Det viktigste for motoren er å få i frostveske. Noen kjører også motoren gjennom med ferskvann før frostvesken. Har man sjøvannsfilter, så bruk denne til å ta inn først ferskvann, og så frostveske, men husk å steng sjøvannsinntaket først. Følg med på eksosen. Mange tar ut impelleren etter at motoren har blitt kjørt gjennom med frostveske. Dette gjør at den varer lenger.
Vakuumpumpe for å tømme olje i motoren koster ikke mye lenger, og gjør jobben enklere, men husk at motoren må være skikkelig varm, ellers blir oljen for tykk. Husk også en filtertang, for å få løsnet olje og dieselfilter.
Farlig landstrøm
De fleste som har båten ute om vinteren har en frostvakt om bord. Dette kan fort bli en hvilepute for båteiere. Det som ofte skjer når kulde setter inn, er at alle frostvaktene slår inn, noe som kan føre til at sikringen går. I ligge konstant med landstrøm kan også få uheldige konsekvenser som galvanisk tæring. Det er helt utrolig hva slags dårlige skjøteledninger folk trekker rett om bord i båten sin om vinteren.
Tøm vanntanker
Frost kan gi skade på båtens vannsystemer. Først tømmer jeg tanker. Husk også varmtvannsbrederen. Jeg tømmer litt frostveske i do og septikk, samt i alle vasker, etter å ha stengt skroggjennomføringer. Dusjen på hekken har jeg demontert.
Tau i vaskemaskinen
I fjor tok jeg av nesten alle fall og liner i riggen. Jeg kjøpte tynne liner som jeg tapet fast i tauet som skulle av, og trakk disse gjennom masten. Tuverket tok jeg hjem, og puttet i vaskemaskinen. Det gjorde dem myke og rene. Nesten som nye. Salt og skitt sliter tauet, og reduserer levetiden.
Har du gode tips før vinteren, send oss en e-post her, eller brukt kommentarfeltet.
I isen vinteren 2010. Båten tok ingen skade.