Nanni motoren montert i TwoStar 36.
Rino Olsen ble provosert av Ragnar Kvams oppfattning av Volvo i artikkelen i Seilas.
Ragnar Ringstad AS er store på å skifte motorer på alle typer fartøy. De har egen Facebook side hvor bilder fra jobbene blir lagt ut.
Rino Olsen hos i Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad, mener at jeg kunne fått en bedre pris og service fra dem.

Kritisk til motorbytteartikkel i Seilas

Rino Olsen er Volvo Penta forhandler, og er provosert av uttalelser i siste Seilas, og mener at Volvo kommer ufordelaktig ut i saken.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Ut med Volvo, inn med Nanni på min TwoStar 36.

– Vi kan ikke si at vi kjenner oss igjen i dine og Kvam sine uttalelser, i alle fall sett fra vårt ståsted i Seilas nummer 4, skriver Rino Olsen hos Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad i en e-post til Seilas. Han har lest min artikkel om bytte av motor i min TwoStar 36 hvor jeg endte opp med en Nanni.

Du kan lese om motorbyttet her.

Sammenligner Volvo med Nav

Mens jeg vurderte motoralternativene, lagde jeg saker på seilas.no om de mulighetene jeg hadde, noe som endte med mange kommentarer og råd. Ett råd fikk jeg av forfatter Ragnar Kvam som også skriver for Seilas.

– Da jeg kom hjem etter min jordomseiling var Volvo Penta'en, som var 2003-Turbo-modell, klar for dynga. Den hadde vært en evig pine i alle de årene jeg var ute. Jeg passet på den som en smed, men det skjedde ofte noe med den, og trengte jeg deler, som hendte oftere og oftere, var det som å vente på svar fra NAV. Volvo skrøt av sitt verdensomspennende service-apparat, og kan hende var det verdensomspennende, men det fungerte aldri.

Jeg satte inn en 50 hesters Nanni, og i de ni årene motoren har sittet i Northern Quest, har jeg ikke hatt ett problem. Servicen er upåklagelig, forbruksvarer som filtre etc. kommer på et par dager, og hittil har jeg ikke måttet bestille en eneste reservedel.

Jeg opplevde folk i Volvo som arrogante, «they had an attitude», som amerikanerne sier. Men sånn er det vel med store selskaper, den enkelte lille kunde blir for liten for de voksne gutta. Det som avgjorde mitt valg av Nanni, var at selskapet betjener fiskerflåten. Da har du garanti for service, for en fisker kan ikke vente mens fisken står i garnet og råtner. Han må ha service på timen om motoren svikter. Dessuten: Du kommer ikke langt med storselskapets snobbisme når du skal handle med fiskere. En annen Nanni-eier jeg var i kontakt med før jeg bestemte meg, hadde også bare lovord å komme med. Han sender e-post til Nogva, som importerer Nanni i Norge, og har delene i posten etter noen få dager.

Det ble til slutt en Nanni, mye på grunn av pris, men også fordi jeg fikk bare lovord fra andre som har tatt det valget, skrev Kvam til meg på e-post.

Les: Erfaringer med å bytte til Nanni

Ekstraservice

– Jeg ønsker å påpeke at i alle fall vi ikke skal oppfattes som NAV slik det fremkommer i artikkelen. Hvor mange referanser ønsker dere på installasjoner av Compact-serien, vi kan gi dere mange ? Vi kan også gi dere mange meget fornøyde kunder, de som måtte være missfornøyde tar vi oss av umiddelbart. Det er vårt mål at alle skal dra fra oss og være fornøyd.

– Vi har solgt flere ti-talls slike motorer de siste årene og vi er av de aktørene som bytter flest motorer i båter i vårt område.

Å gå ut med slikt og vinkle det på denne måten liker vi ikke.

– Vi får svare for vår del i denne sammenhengen, jeg har pratet med mine kolleger om dette og er meget undrende til en slik påstand.

– Jeg må få si at det virker direkte uprofesjonelt å trykke slike uttalelser, skriver Olsen til Seilas. Vi har drevet siden 1983 og er en seriøs aktør i vårt segment og vi driver ikke på denne måten. For meg virker denne historien nesten slik at man er kjøpt og betalt av leverandøren?, skriver forhandleren. Han skriver videre at de hjelper kunden med å bytte motor selv, og å få solgt den gamle innbyttemotoren. Til deres info takler også vi salg av brukt motor på samme måte som beskrevet i artikkelen, dette gir kunden mest tilbake og vi annonserer den i tillegg gratis på finn.no. Forteller Olsen

Du kan laste ned artikkelen i Seilas her.

Gode rabatter

Hvor fikk dere prisen fra spør Olsen.

– Vi greier aldri å selge en motor til full pris og har derfor også vi kampanjer til tider, skriver han til Seilas. Olsen forteller at han gir kunder rabatter slik at de kan holde seg til et merkeverksted.

– Kommer du til oss med D1-D2-D3, bensin eller eldre motorer får du 20% rabatt på veil timepris.

– Kjøper man en ny motor av oss får man i tillegg 15 % rabatt på utstyr og nødvendig materiell.

Les: Billigere alternativer til Volvo Penta

En bruktbåtkjøpers valg

Artikkelen i Seilas er skrevet basert på den informasjonen jeg hentet inn i løpet av høsten i fjor. Når jeg innså at min gamle motor ikke hadde et videre liv, sendte jeg e-post til motorleverandører og verksteder. Prisene og mine vurderinger er basert på hva jeg fikk inn av tilbud. Videre lagde jeg flere saker på seilas.no om temaet i løpet av den tiden jeg brukte å vurdere tilbudene.

Jeg fikk inn priser fra tre Volvo-forhandlere, en i Oslofjorden, en på Vestlandet, og en i Sverige, med dessverre ikke fra Ragnar Ringstad AS.

Les: Ny Volvo Penta montert på Østlandet

Les: Ny Volvo Penta montert i Sverige

Ragnar Ringstad AS er på Facebokk. Der er det lagt ut bilder fra jobber sm de har gjort, bla. Motorbytte i en Hallberg Rassy og en Sweden Yacht. Du finner siden her.

Rino Olsen er kritisk til påstandene i saken om motorbytte i Seilas nr. 4. Saken kan du laste ned fra vårt artikkelarkiv. Det er gratis for abonnenter.