Misfornøyd med farten
Den nye motoren har en behaglig gange, men jeg hadde forventet høyere toppfart.
Ny motor er fantastisk, og jeg er meget godt fornøyd med utført jobb, og mitt valg av nanni, men toppfarten skuffer. Faktisk er toppfarten lavere nå med den nye 21 hk med en trebladers propell, enn med den gamle 18 hesteren med to bladers foldepropell.
For lavt turtall
Med den gamle Volvo Penta 2002 fra 1986 var toppfarten 7,3 knop med to-bladers foldepropell. Med den nye motoren med trebladers vri propell fra Kiwiprop får jeg ikke helt det turtallet som motoren skal ha. Motoren skal ha et turtall på 3600 omdreininger på maks fart, mens jeg får kun 32000 omdreininger. Engeslviken Slipp mener at propellen er for tung, og at jeg må justere stigningen. Justering vil nok hjelpe på maksimalfarten, men noe særlig høyere fart enn hva jeg hadde får tviler jeg på om jeg får.
Les: Endelig klar for påskeseilas.
Bedre økonomi
Tom Osa som selger Kiwiprop skal hjelpe til å justere stigningen neste gang båten går på land. Han forteller at med litt tung stigning vil jeg få bedre fart på lavere turtall, men miste litt på maks turtall.
Tre sylindre
Selv om farten skuffer litt, gleder det meste ellers. Motoren har en meget behaglig gange. Vibrasjonene er minimale, og lydnivået betraktelig lavere. Nå kan jeg høre på radio i cockpiten når jeg går for motor, det var nesten umulig før. Med den gamle motoren hadde jeg også vibrasjoner i roret, noe som nå er borte Det skranglet også i byssa, noe som er borte. Båtlykten er også borte, og det ryker minimalt fra eksosen.
50 timers innkjøring
I løpet av Påsken kjørte jeg ni timer motor. Etter femti timer skal motoren på service. Da skal kanskje også vinkelen på motoren justeres litt. Motoren synker på føttene i bakkant i starten, forteller Morten Alexandersen fra Engelsviken Slipp. Motoren har nå også en grovere olje som brukes under innkjøringen. Det er en fryd å sjekke oljen, den ser akkurat lik ut som når man heller den på motoren.
6 knop
Får jeg får justert propellen skal jeg unngå å kjøre motoren hardt. For tung belasting kan skade motoren, og er faktisk mer skadelig enn for høyt turtall, forteller Morten Alexandersen. 2500 omdreininger er marsjfarten. Da gar båten 6 knop på flatt vann, og har et behagelig lydnivå.
Vrir feil vei
Styrbordsiden har alltid vært båtens godside når jeg legger til. Slik er det ikke lenger. Nå vrir båten seg mot babord når jeg setter den i revers, og det blir helt feil. Først følte jeg at båten dro mye mer til siden, enn det det gjorde før, men det gjør den nok ikke. Den bare drar feil vei. Det er utrolig hvor vanskelig det er å gjøre om på en vane. Nå må jeg huske på at det er babord side som skal inn mot kaia, og det er også den riktige siden å legge til med i følge tradisjonen. Babord heter ”Portside” på engelsk, og var den mest hensiktsmessige siden på et vikingskip som hadde styreåren på styrbord side.
Renset tanken
Etter påskeferien tømte jeg dieseltanken. Jeg brukte en elektrisk pumpe som jeg kjøpte på biltema. Etter at pumpa ikke ville suge mer var det bare noen desiliter igjen i tanken. Tanken mangler mannlokk, men jeg klarte å få opp restene ved hjelp av en pinne som jeg tapetfast mengder av tørkerullpapir. Lyset kommer inn gjennom palsttanken, og det gjorde at jeg fikk sett at jeg fikk opp hver eneste dråpe, samtidig rense vekk flekker som lå igjen.
Egen Facebook-side
Jeg har opprettet en facebook-side som jeg håper at TwoStar 36 eiere og andre interesserte vil bruke. Meningen med siden er å dele tips og erfaringer. Du finner siden her.
Video fra forrige helgs seiltur i Oslofjorden.